Dan-Fredrik Asplund från Beans vann Coffee Professionals Cup 2013

Report this content

Vi på Beans är oerhört stolta över att vår smakexpert, Dan-Fredrik Asplund, har tagit hem segern i årets tävling av Coffee Professionals Cup 2013, en tävling där Nordens bästa och godaste kaffe från kaffeautomat koras. Det var tredje gången som tävlingen gick av stapeln med Nestlé Professional som arrangör.

Deltagarna, som i år var 7 stycken, skulle inom loppet av fyra timmar inte bara justera och ställa in en valfri kaffeautomat av typen Vending Table Top utan också tillaga fyra sorters kaffe samt en signaturdrink inom loppet av tio minuter. En insats som kräver stor noggrannhet, kunskap och snabbhet!

Juryns motivering:
”Enastående i sin presentation, har ett helhetstänk kring maskinen med djup teknisk kompetens som han överför till dryckerna. Passionen för dryck  och mat och då i synnerhet kaffe gjort i automat”.

Än en gång stort grattis Dan-Fredrik önskar Beans!

Nedan följer en intervju med vinnaren Dan-Fredrik Asplund gjord av Thomas Björn på Kraftfull Kommunikation:

Hallå där, Dan-Fredrik Asplund, smakexpert på kaffeföretaget Beans som vann Coffee Professionals Cup i helgen som gick.

Grattis! Hur känns det?

- Det känns helt fantastiskt! Jag är alldeles upprymd! Ett konkret bevis på att jag är bra
på det jag gör.

Berätta om tävlingen?

- Tävlingen ägde rum på Örenäs Slott I Glumslöv utanför Helsingborg i Skåne, och går ut på att kora
Nordens bästa och godaste kaffe från automat. Vi var sju deltagarna som inom loppet
av fyra timmar skulle justera och ställa in en valfri kaffeautomat av typen Vending Table Top, samt tillaga fem olika sorters kaffe inom loppet av tio minuter.

Det låter stressigt?

- Att producera dryckerna var inte så stressigt, utan det var tiden för att förklara hur jag fått fram smaken som skapade stressen. Det var mycket värre än jag trodde! Jag visste ju att domarna hade höga krav och förväntningar. De förväntade sig helt enkelt ett fantastisk kaffe. Ett tag
under tävlingen var jag tvungen att fråga mig själv: “Kan jag verkligen göra det?”

Vad var det som avgjorde till din fördel?

- Att jag hade en jämn och hög kvalitet på kaffet, och att jag kunde förklara exakt hur jag fick fram smaken. Jag bjöd dessutom på lite show i presentationen där jag fick med mig både domarna och publiken.

Hur tränade du inför uppgiften?

- Jag tränade hemma tillsammans med kollegor, och då speciellt Johan och Torbjörn här på Beans. Johan har tidigare jobbat på restaurang och har en hel del kunskap från kocktävlingar, så han var bra att testa på. Han har lagt ned mycket tid på mig inför den här tävlingen, och det är jag tacksam för. Han är högst delaktig i den här segern. Torbjörn är smakansvarig på Beans och har varit mitt bollplank och coachat mig mycket under hela den här resan.

Vad är hemligheten bakom ett riktigt gott kaffe från automat?

- Tid! Att ta sig tid att prova sig fram via många koppar kaffe. Erfarenhet, analysförmåga och malningsgrad är också viktiga ingredienser.

Vilket är ditt bästa kaffeminne?

- Det måste vara när jag installerade min allra första kaffemaskin, kunden provsmakade och utbrast spontant: “Gud, vilket gott kaffe!” Då kände jag mig både stolt och glad!

Vilket kaffe dricker du själv när du ska njuta?

- En välbryggd kopp kaffe från vilket rosteri som helst, utan socker, mjölk eller grädde. Det låter kanske lite tråkigt, men då njuter jag verkligen!

Taggar: