Utsläppen minskar medan kaffemaskinerna blir fler!

Idag släpper kaffeföretaget Beans sitt årliga bokslut av miljöarbetet – ”Ett smakfullt engagemang 2014”. För tredje året i rad visar Beans minskande växthusgasutsläpp trots att man fortsätter att sälja allt fler kaffemaskiner. Samtidigt väljer fler kunder än någonsin miljö- och rättvisemärkta produkter.

Beans arbetar med försäljning och service av kaffemaskiner till kontor. Sedan 2008 har Beans arbetat för att verksamheten ska bedrivas med ansvar för miljöpåverkan från alltifrån Beans egen verksamhet till kaffemaskinerna och kaffet.

”Under 2013 fick vi vår andra och tredje bil som drivs till 100 procent på el. Vi tycker att det är spännande att få vara med i framkanten av teknikutvecklingen, och samtidigt har våra elbilar och gasbilar lett till att våra växthusgasutsläpp minskat med över 100 ton.”, säger Rune Bergo, VD på Beans.

Det är inte bara Beans själva som lyckas väl i sitt miljöarbete, även kunderna blir alltmer aktiva i att välja mer hållbara produkter. Under 2013 utgjorde försäljningen av miljö- och rättvisemärkta produkter drygt 40 procent av Beans totala försäljning av förbrukningsartiklar som kaffe, te, kakor och muggar. Ökningen jämfört med föregående år var därmed hela sju procentenheter.

”Ökningen i andelen certifierade produkter är ett kvitto på att många företag gör verklighet av sina visioner om att ta större ansvar för både människor och miljö. Ökningen visar också att vi är på god väg mot vårt mål om att nå 60 procent certifierade produkter 2015.”, avslutar Rune.

Beans AB är ett snabbt växande företag som arbetar med försäljning och support av kaffemaskiner till kontorskunder (office) i Stockholm och Göteborg. Företaget grundades år 2002 och verksamheten omsatte ca 65 MSEK och hade 30 medarbetare i december 2013.  I maj 2014 förvärvades Kaffebönan AB i Borlänge, som har en omsättning på 17,5 MSEK och 9 anställda. Mer information om företaget finns på www.beans.se.

Under 2013 fick vi vår andra och tredje bil som drivs till 100% av el. Vi tycker att det är spännande att få vara med i framkanten av teknikutvecklingen, och samtidigt har våra elbilar och gasbilar lett till att våra växthusgasutsläpp minskat med över 100 ton.
Rune Bergo, VD på Beans