BEHAVIOSEC FINALIST PÅ INNOTRIBE START UP CHALLENGE I AMSTERDAM

IT-företaget BehavioSec har valts ut som ett av få företag, som går vidare till den stora finalen av Innotribe på finansvärldens stora konferens Sibos. Totalt har elva bolag gått vidare i Innotribe Start-up Challenge och BehavioSec är ett av dem. Den som till slut tar hem priset kommer att koras vid avslutningen den 28 oktober som äger rum på RAI Amsterdam.

Upplägget är att precis som i det svenska tv-programmet Draknästet på kort tid presentera sin affärsidé och övertyga riskkapitalister och branschkunniga om att just satsa på deras affärsidé.

- Som ett litet svenskt företag är det otroligt att få komma in i finansbranschens finrum. Det är många som frågar oss varför vi inte är med i Draknästet på tv. Nu får vi ju faktiskt chansen att testa ”på riktigt”, säger Olov Renberg, vd BehavioSec.

Finalisterna har blivit utvalda baserat på resultatet i en tidigare deltävling i Innovate100 Pitchslam Stockholm där man på samma sätta pitchade för en panel. Juryn fattade tycke för tekniken men många pekar på att finansbranschen är svår att komma in i. Det var något som SWIFT tog fasta på.

- Vi arrangerar den här tävlingen I år för första gången. Den är ett experiment där vår största ambition är att för deltagarna på Sibos visa den fantastiska dynamiken hos en sådan tävling och dessutom start-up branschen generellt, säger Peter Vander Auwera hos SWIFT.

Priset är ära och berömmelse – ingen vinstcheck eller investering. Däremot uppmärksammas en grupp erfarna riskkapitalister och nätverk inom finansbranschen på de nominerade bolagen.

- Vi är självklart glada över uppmärksamheten och även om det inte ger någon drakskatt når vi ut till vår kundgrupp, vilken är banker och betalsystem som vill satsa på säkerhet utan att belasta användaren, säger Olov Renberg, VD BehavioSec.

Beteendet avgör om det är rätt användare

Genom att kartlägga datoranvändarens beteende kollar programmet att det alltid är den behöriga användaren, som använder datorn. Användarmönstret registreras sålunda och mäts via en särskild algoritm, vilken har möjlighet att omedelbart rapportera då ett främmande beteende upptäcks och banken kan då själv välja hur de ska agera.

Det nya synsättet med att varna Internetbanker för att användaren kanske inte är den som den utger sig för att vara har tidigare uppmärksammats av ledande analytiker och media. Nästa steg är att få ut programvaran till en bredare användarbas och företaget för just nu diskussioner med flera finansiella institut och betaltjänster.

Innotribe at Sibos

28 oktober
RAI, Amsterdam

För ytterligare information, v.v. se www.behaviosec.com

För mer information, v.v. kontakta:

Olov Renberg                              Birgitta Plyhm

VD, BehavioSec                         +46 707 77 12 90

Mob +46 702 02 55 24              birgitta@plyhm.se

BehavioSec verkar inom beteendestyrd biometrik och utvecklar säkerhetslösningar, som förhindrar bedrägerier, kontodelning och identitetsstöld. Produkterna bygger på studenters forskning vid Luleås Tekniska Universitet och företaget grundades år 2007. Befintliga kunder finns inom finans och betalsystem. Företaget har presenterats på flera konferenser inom informationssäkerhet och biometrik och tidigare varit utvalt som ett av de tio mest innovativa säkerhetsföretagen i världen.

Sibos samlar varje år finansbranschen för att under en vecka skapa möjligheter till utbyte mellan individer, organisationer och även för samhället i stort. Det är ett unikt forum för att träffas, diskutera, marknadsföra och att göra affärer. Lanserad och organiserad av SWIFT (en internationell aktör för pengaöverföring)  inspirerar Sibos till inlärning, samarbete och att ta de kollektiva steg som formar vår framtida industri.