BehavioSec kontrakterat av amerikanska försvaret

BehavioSec, det ledande företaget inom biometrik baserat på beteendemönster, har påbörjat ett forskningsprojekt tillsammans med DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) för att skapa en ny säkerhetslösning för det amerikanska försvarets högteknologiska organisation.

Det treåriga forskningsprojektet Aktiv Autentisering (BAA-12-06) använder BehavioSecs tekniker där datoranvändaren får tillgång till systemet genom att identiteten bekräftas kontinuerligt via bland annat tangentbordstryckningar och musrörelser. På detta sätt behöver inte komplexa lösenord användas.

”Autentiseringen sker obemärkt för användaren, som fortsätter att genomföra sitt arbete utan avbrott”, säger Richard Guidorizzi, programansvarig hos DARPA.

DARPA är kända inom teknikvärlden för sina storskaliga och revolutionerande projekt inom områden som Internet, GPS och förarlösa fordon för att nämna några av de mest framgångsrika projekten sedan 1958.

”Att en så välkänd organisation som DARPA initierar en förändring av det traditionella säkerhetstänkandet stärker vår vision av ett säkrare och mer användarvänligt system för igenkänning av datoranvändaren än det som gäller idag”, säger Olov Renberg VD hos BehavioSec.

DARPA kommer använda nästa generation av säkerhetsmjukvara baserad på beteendemönster, tillsammans med andra teknologier i det nu påbörjade projektet.

Om BehavioSec

BehavioSec erbjuder lösningar för företag som vill ha en extra säkerhetsnivå för att skydda sig mot identitetsstölder. BehavioSecs teknik identifierar användaren genom att hela tiden registrera hur användaren hanterar tangentbord, mus, mobiltelefon och appar. BehavioSecs produkter ger på så sätt en aktiv autentisering vid användning av dator, mobiltelefon och internet. Intrång upptäcks exakt när de inträffar och stöld av information kan förhindras.

För ytterligare information och dokumentation, besök gärna www.behaviosec.com

Önskas mer information, v.v. kontakta:

Olov Renberg                                                                            Birgitta Plyhm
VD, BehavioSec                                                                        +46 707 77 12 90
+46 702 02 55 24

Taggar: