Nytt kapital påskyndar BehavioSec’s globala expansion

Report this content

Conor Venture Partners och Partner Invest Norr investerar i Luleåbaserat säkerhetsföretag

Luleå, Sverige och Espoo, Finland - 10 maj, 2011 – Riskkapitalbolaget Conor Venture Partners och Partner Invest Norr investerar 10 miljoner kronor i BehavioSec, en av de främsta leverantörerna av beteendebaserade säkerhetslösningar. Kapitaltillskottet möjliggör en intensifierad försäljning till internationella kunder och en expansion av verksamheten globalt. Företagets tidigare investerare Lunova, PNF Venture Capital och Norrlandsfonden fortsätter att stödja företaget. Vidare kliver Innovationsbron in som ny delägare.

“Vi är mycket nöjda att få in Conor som ny investerare i bolaget,” säger Olov Renberg, VD hos BehavioSec. “Deras bakgrund och expertis inom säkerhetsområdet är en stor tillgång vid vår internationella resa.”

Internetbedrägerier och identitetsstölder är ett stort hinder för onlinetjänster och speciellt hos e-handlare och betaltjänster är det första kriteriet för framgång att ha en säker produkt.  BehavioSec erbjuder lösningar som fungerar som ett nytt lager av säkerhet för autentisering, verifiering och spårbarhet utan att påverka användarupplevelsen.

“Identifiering och bedrägerier skapar problem för tillväxten hos e-handlare,” kommenterar Sami Ahvenniemi, investeringsansvarig hos Conor Venture Partners och nyvald styrelseledamot i företaget. “Vi upptäckte BehavioSec då vi tittade på nordiska e-handelssystem och insåg deras tekniska försprång vad gäller att separera verkliga användare från bedragare. Vi ser med spänning fram emot att tillsammans med teamet bakom BehavioSec paketera tekniken för en internationell marknad.”

Genom att kartlägga datoranvändarens beteende kontrollerar programmet att det alltid är den behöriga användaren, som använder tjänsten. Användarmönstret registreras sålunda och mäts via en särskild algoritm, vilken har möjlighet att omedelbart rapportera då ett främmande beteende upptäcks. Tjänsteleverantören kan då själv välja hur de ska agera. Tekniken möjliggör att man visar sitt beteendeavtryck varje gång man använder olika tjänster på Internet. Utan att användaren behöver förändra något skapas ett nytt lager av skydd mot bedrägerier samtidigt som obehörigt användande och illegala intrångsförsök stoppas.

Ytterligare information v.v. kontakta

Olov Renberg
CEO, BehavioSec
Mobile +46 702 02 55 24