• Beijer Alma AB/

Report this content

Habia Cable, ett dotterbolag till Beijer Alma, har erhållit ett större kontrakt från den tyska antenntillverkaren Kathrein. Habia Cable som ingår i den OTC-noterade industrikoncernen Beijer Alma har erhållit en större order på specialkabel från den tyska antenntillverkaren Kathrein. Kathrein är en av världens största och ledande tillverkare av antenner till basstationer för mobiltelefoni. Under år 2000 förväntas försäljningen till Kathrein överstiga 35 MSEK, med betydande tillväxtpotential för kommande år. Kontraktet förstärker Habia Cables position inom affärssegmentet telekom. Under 1999 svarade försäljningen inom telekom för 32 procent av den totala försäljningen. Under första kvartalet 2000 har denna andel ökat till 41 procent. Uppsala den 20 april 2000 BEIJER ALMA AB (publ) Bertil Persson Verkställande direktör Eventuella frågor besvaras av: Bertil Persson, verkställande direktör, tel: 018-15 71 60 Kaj Samlin, VD Habia Cable AB, tel: 08-630 74 40 Beijer Alma (www.beijer-alma.se) som är noterat på OM Stockholmsbörsens OTC-lista (ticker: BEIJA b) är en industrigrupp med internationellt ledande teknologibolag med god tillväxtpotential. Beijer Almakoncernen består av tre helägda dotterbolag. Habia Cable (www.habia.se) som är en av Europas största tillverkare av specialkabel för applikationer inom telekommunikation, transport, kärnkraft och försvar. Produktion sker i Söderfors och i Hamburg. 1999 var omsättningen 278 Mkr och antalet anställda 215. Lesjöfors (www.lesjoforsab.com) som är en fullsortimentsleverantör av industrifjädrar och banddetaljer. Bolaget är en dominerande aktör i Norden och en av de större i Europa i sin bransch. 1999 var omsättningen 556 Mkr och antalet anställda 539. Stafsjö Bruk (www.stafsjo.com) som utvecklar, tillverkar och marknadsför skjutspjällsventiler. Bolaget är globalt verksamt. 1999 var omsättningen 81 Mkr och antalet anställda 53. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/20/20000420BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/20/20000420BIT00260/bit0002.pdf