Beijer Electronics Group signerar större avtal genom affärsenheten Westermo

BEIJER GROUPs affärsenhet Westermo har signerat ett avtal med Stadler Rail avseende datakommunikationsteknologi till tåg för Berlin U-Bahn till ett värde av mer än 5 miljoner euro.

Avtalet innebär att Stadler Deutschland GmbH har utsett Westermo till leverantör av datakommunikationsteknik till en ny tågflotta för tunnelbanan i Berlin, Tyskland. Datanätverken kommer att stödja verksamhetskritiska system ombord på två- och fyrvagnståg, såsom tågkontroll- och ledningssystem (TCMS) samt system för passagerarkomfort och säkerhet.

Kontraktet inkluderar datakommunikationsteknik till 606 vagnar med en option på ytterligare 894 vagnar. Westermo kommer att tillhandahålla upp till 8 500 av sina kompakta Viper Ethernetswitchar för att hantera datanätverk på BVG J/JK-serien tunnelbanevagnar som är mycket energieffektiva, tysta och ger ökad passagerarkomfort. Leveranserna från Westermo kommer i den första fasen att påbörjas i början av 2022 och fortsätta under en femårsperiod.

”Stadler och Westermo har samarbetat framgångsrikt under många år. Vi är glada över att fortsätta detta samarbete med de nya tunnelbanetågen för den tyska huvudstaden”, säger Alexander Höfling, inköpschef för Stadler i Tyskland.

”Westermo har många års erfarenhet av att framgångsrikt tillhandahålla datakommunikationsteknik i uppdragskritiska tågapplikationer", säger Jenny Sjödahl, VD för Westermo. "En av våra stora styrkor är förmågan att leverera nätverkslösningar som är lämpliga för både tågkontroll- och ledningssystem samt system för att förbättra passagerarupplevelsen ― vilket var ett viktigt krav för detta projekt."

“Det är med stor tillfredsställelse jag noterar ännu en ”design-win” för detta prestigefyllda projekt", säger Per Samuelsson, VD och koncernchef för BEIJER GROUP. ”Detta bekräftar Westermos konkurrenskraft och kommer att ge stabila och återkommande volymer under många år framöver.”

Om Stadler

Stadler har byggt tåg i över 75 år. Systemleverantören av lösningar för konstruktion av tåg har sitt huvudkontor i Bussnang i östra Schweiz. Företaget har ca 12 000 anställda på olika produktions- och utvecklingssiter samt på över 40 serviceanläggningar. Företaget är medvetet om sitt sociala ansvar för hållbar rörlighet och står därför för innovativa och hållbara kvalitetsprodukter. Produktsortimentet inom affärsområdet järnväg och stadstransporter inkluderar höghastighetståg, intercitytåg, regionala och förortståg, tunnelbanor, spårvägar och spårvagnar. Stadler tillverkar även lokomotiv, shuntlok och personvagnar. De är en världsledande tillverkare inom järnvägsindustrin. www.stadlerrail.com

Jenny Sjödahl, VD, Westermo, tel +46 (0)16 42 80 00, mobil +46 (0)72 589 60 80
Per Samuelsson, VD och koncernchef, BEIJER GROUP, tel +46 (0)40 35 86 10, mobil +46 (0)708 58 54 40
Joakim Laurén, vVD och CFO, BEIJER GROUP, tel +46 (0)40 35 84 96, mobil +46 (0)703 35 84 96.

Westermo tillhandahåller ett komplett utbud av industriella datakommunikationslösningar för krävande applikationer inom bland annat transport-, vatten- och energimarknaderna. I mer är 40 år har Westermo legat i framkant på den tekniska utvecklingen och ofta testat gränserna för vad som är tekniskt möjligt. För att kunna ge våra kunder bästa möjliga stöd har vi lokal närvaro i fler än 35 länder genom auktoriserade distributörer och egna kontor. Westermo är en del av BEIJER GROUP. www.westermo.com

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,4 miljarder kronor 2020.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market under symbolen BELE. www.beijergroup.se