Beijer Electronics Groups affärsenhet Westermo signerar avtal med tågoperatör i Nordamerika

BEIJER GROUP har genom affärsenheten Westermo signerat ett avtal med en stor nordamerikansk tågoperatör med ett bedömt värde om 80 mkr. Beställningen avser industriella Ethernet-switchar för att uppgradera deras samlade godstågsbestånd med datanätverk för säkerhets- och videoövervakningssystem. Leveranser från Westermo påbörjas omgående och installationerna förväntas vara avslutade under 2021.

“Även om vi har varit närvarande i Nordamerika i nästan 10 år och hjälpt våra kunder att slutföra många storskaliga projekt, så är detta ett betydande kontrakt för regionen”, säger Philippe Thoumy, ansvarig för Westermo i Nordamerika. “Westermo kommer att leverera affärskritisk teknologi till ett av de största tågfraktföretagen i Nordamerika. Vår lösning erbjuder en säker och kostnadseffektiv paketlösning som bidrar till robust och tillförlitlig datakommunikation för de nya systemen. Det sätter en ny standard för fortsatt modernisering av godstågsindustrin i regionen”, avslutar Philippe Thoumy.

“Det här är ett viktigt kontrakt som bekräftar Westermos starka position på den nordamerikanska järnvägsmarknaden. Vår lokala närvaro i kombination med teknisk expertis och support är en utmärkt grund för att bibehålla ett nära samarbete med den här typen av viktiga kunder”, säger Jenny Sjödahl, VD för Westermo.

Westermo:

Jenny Sjödahl, VD, tel +46 (0)16 42 80 00, mobil +46 (0)72 589 60 80

Beijer Electronics Group:

Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel 46 (0)40 35 84 96, mobil 46 (0)703 35 84 96.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Beijer Electronics Group AB skall offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 25 mars 2020 kl 13.00.

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,6 miljarder kronor 2019. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se