Kommuniké från årsstämma i Beijer Electronics Group AB (publ)

Beijer Electronics Groups årsstämma för verksamhetsåret 2019 ägde rum fredagen den 26 juni 2020. Årsstämman beslutade i samtliga föreslagna ärenden i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag. Här följer en redogörelse för de viktigaste besluten vid stämman och dess huvudsakliga innehåll.

Årsstämman fastställde den framlagda resultaträkningen och balansräkningen samt koncernens resultat- och balansräkning. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att någon vinstutdelning inte ska ske utan att de till årsstämmans förfogande stående vinstmedlen ska balanseras i ny räkning.

I sitt stämmoanförande redogjorde VD Per Samuelsson för Beijer Electronics Groups verksamhet och utveckling under 2019 samt första kvartalet 2020.
Stämman beslutade vidare:

• att välja Bo Elisson till stämmans ordförande.
  • att styrelsen ska bestå av fem ledamöter, utan suppleanter.
  • att arvoden oförändrat utgår med 500 000 kronor till styrelsens ordförande samt med 225 000 kronor till envar av övriga styrelseledamöter.
  • att arvode för utskottsarbete i styrelsens revisionsutskott oförändrat utgår med 75 000 kronor till utskottets ordförande och med 50 000 kronor till övriga.
  • att arvode för utskottsarbete i styrelsens ersättningsutskott oförändrat utgår med 50 000 kronor till utskottets ordförande och med 30 000 kronor till övriga.
  • att arvode till revisorerna utgår enligt godkänd räkning.
  • att omvälja Bo Elisson, Ulrika Hagdahl, Johan Wester, Karin Gunnarsson och Lars Eklöf till styrelseledamöter.
  • att välja Bo Elisson till styrelsens ordförande.
  • att utse det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, till revisor i bolaget för tiden intill slutet av årsstämman 2021.
  • att anta valberedningsinstruktion i enlighet med valberedningens förslag.
  • att anta förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.
  • att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma 2021, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av högst 2 860 137 stamaktier.
  • att anta ett långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram för 2020 (LTI 2020/2023) som omfattar upp till 20 anställda inom Beijer Electronics Group-koncernen. Beslutet innefattade även beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om riktad emission av C-aktier, bemyndigande för styrelsen att återköpa emitterade C-aktier samt överlåtelse av egna stamaktier till deltagare i LTI 2020/2023.
  • att besluta om ändring av bolagsordningen bl.a. för att anpassa bolagsordningen till genomförda och kommande lagändringar samt för att möjliggöra för styrelsen att samla in fullmakter och inför bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post eller e-post.

Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Malmö den 26 juni 2020

Beijer Electronics Group AB (publ)

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,6 miljarder kronor 2019.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se