Beijer Ref förlänger distributionsavtalet med Carrier

Beijer Ref och Carrier förlänger exklusivitetsavtalet för att distribuera Carrier DXs komfortkylningsprodukter i ett flertal länder i Europa.

Carrier är en ledande global leverantör av innovativ värme-, ventilations- och luftkonditionering (HVAC) samt en av de största ägarna i Beijer Ref AB. Beijer Ref, världens största globala kylgrossist, har haft de exklusiva rättigheterna att importera och distribuera Carrier DX (direct expansion)-produkter till bostäder och lätt kommersiell uppvärmnings-, ventilations- och luftkonditioneringsprodukter i ett antal länder i Europa sedan 2015. Sådan distribution har just förlängts till slutet av år 2023.

Likt tidigare avtal får Beijer Ref exklusiva rättigheter att distribuera Carrier-märkta produkter i ett flertal länder i Europa, samtidigt som Carrier kan sälja Carriers produkter i dessa länder.

Carrier Global Corporation blev ett oberoende, börsnoterat företag efter särskiljandet från United Technologies Corporation den 3 april 2020. Carrier är nu noterat på New York Stock Exchange (NYSE) under symbolen ”CARR”.

Per Bertland, CEO Beijer Ref, kommenterar:

“Det är glädjande att vårt samarbete med Carrier fortsätter. Komfortkyla är ett segment som ständigt växer, särskilt när konsumenternas efterfrågan i Europa ökar för luftkonditionering i hemmet. Carrier är ett företag som driver innovation på marknaden och har ett starkt produktsortiment, vilket i sin tur ytterligare stärker Beijer Refs position i Europa.”

Meredith Emmerich, VD, Carrier Global RLC, instämmer:

”Vi är glada att kunna fortsätta att stärka vårt långvariga partnerskap med Beijer Ref för att kunna växa med Carrier-varumärket. Beijer Refs geografiska täckning och erfarenhet fortsätter att driva införandet av Carriers produkter i bostäder och lätta kommersiella HVAC-applikationer. I framtiden kommer båda företagen att marknadsföra Carrier-varumärket, vilket vi anser blir en ”win-win” för båda parter för att expandera till fler kunder som kan erhålla Carriers innovativa kyl- och värmesystem.”

Malmö den 14 juli 2020

För mer information, vänligen kontakta:

Telefon +46 40-35 89 00

E-mail pbd@beijerref.com

Beijer Ref är en teknikinriktad handelskoncern som genom mervärdes­skapande produkter erbjuder sina kunder konkurrenskraftiga lösningar inom kyla och klimatreglering. Beijer Ref är en av världens ledande kylgrossister, och finns representerat i 36 länder i Europa, Afrika, Asien och Oceanien.