Beijer Ref stärker sin närvaro i Oceanien

Beijer Ref har ingått avtal om att förvärva alla aktier i Froid et Clim Distribution (FCD), ett HVACR-distributionsföretag som har sin verksamhet i Nya Kaledonien.

Företaget bedriver sin försäljning genom flertalet olika kanaler och deras huvudsakliga applikationer är för livsmedelsaffärer och storkök. FCD, som grundades 2014, har en årlig omsättning på cirka 20 miljoner kronor och består av två divisioner och fem anställda. FCDs lönsamhet är något högre än genomsnittet i APAC-regionen.

FCD kommer att integreras i Beijer Refs organisation på Nya Zeeland och förvärvet förväntas påverka Beijer Ref-koncernens resultat marginellt positivt.

Per Bertland, CEO Beijer Ref, kommenterar:

Jag är mycket nöjd över att vi har nått en överenskommelse om att förvärva Froid et Clim Distribution. Beijer Ref har framgångsrikt sålt sina produkter till Oceanien, och vi ser fram emot att etablera närvaro i Nya Kaledonien. Dessutom är detta en möjlighet för oss att erbjuda ytterligare stöd för våra OEM-produkter, vilket är ett segment som fortsätter att växa.”

Malmö 30 juli 2021

För mer information, vänligen kontakta:

Telefon +46 40-35 89 00
Email pbd@beijerref.com

Maria Rydén, CFO
Telefon +46 40-35 89 00
Email mrn@beijerref.com

BEIJER REF AB är en teknikinriktad handelskoncern som genom mervärdesskapande produkter erbjuder sina kunder konkurrenskraftiga lösningar inom kyla och klimatreglering. Beijer Ref är en av världens ledande kylgrossister, och finns representerat i 37 länder i Europa, Afrika, Asien och Oceanien.