Pressmeddelande 2011-12-19

Ny teknik kan hjälpa boende och räddningspersonal

Ett nytt elektroniskt nyckelsystem kommer att kunna skapa ökad trygghet för de som bor i lägenheter. Nyckelbrickor och ständiga byten av koder har försvårat för ambulans och räddningspersonal att ta sig in i trapphus.

Vid ett flertal incidenter i år har dagens elektroniska nyckelbrickor hindrat räddningspersonal från att ta sig in fastigheter.

- Nu när det ofta krävs fysiska brickor, kan vi inte ta oss in. Lösningen så som jag ser det är att informera fastighetsägarna om att de bör ändra sitt system till en teknisk lösning så att man kan komma in, säger Jens Stenbro, ambulanssjukvårdare till TV4 Nyheterna.

Det danska elektroniska nyckelsystemet Bekey ger, räddningspersonal, hantverkare och bud tillgång till en elektronisk nyckel i deras mobiltelefon via en central server. Det betyder att boende kan försäkra sig om att räddningspersonal kan komma in samtidigt som de inte behöver störas av hantverkare och bud som behöver tillgång till fastigheten. Dessutom slipper vaktmästare och värdar att  hålla koll på utlånade nycklar. BEKEY mobilnyckellösning skapar även en större trygghet för de boende eftersom det går att se vem som har använt dörrarna och vid vilken tidpunkt.

I Danmark används BEKEY i tusentals fastigheter med stor framgång. Just nu pågår tester för den svenska marknaden i ett hundratal fastigheter i Malmö. Svensk Direkt Reklam (SDR) och Bring är de  två första företagen att använda sig av lösningen.

- Vi håller på med ett test i ett trettiotal fastigheter i Malmö och resultatet har varit över all förväntan. Systemet har varit driftssäkert, enkelt att använda och sparar tid för våra utdelare, säger Cristel Palmqvist på SDR.

BEKEY planerar att lansera systemet i resten av landet under 2012. En stor förhoppning är att BEKEY ska bli lösningen på räddningspersonalens problem och på så sätt bidra till att rädda liv.

- Vår mobilnyckellösning kan garantera räddnings- och servicepersonal snabb tillgång till fastigheter utan  komplicerad administration av koder eller elektroniska brickor, säger BEKEYs VD, Sören Holmblad

Sören Holmblad, VD BEKEY, soren.holmblad@bekey.dk  +45 25 65 21 30
Marcus McKinley, Pressekoordinator för BEKEY, Mannov, marcus.mckinley@mannov.se 0709 205 204

Hemsida: www.bekey.dk
Video: www.bekey.dk/film/index.html

Fakta om det nya elektroniska nyckelsystemet BEKEY

• Räddningspersonal kan öppna porten med sin mobil
  • BEKEY kräver inget nytt portsystem utan monteras på befintligt system
  • En tappad nyckel kan spärras omedelbart
  • Systemet visar vem som besökt vilka adresser och när
  • Systemet ger en överblick av hur många nycklar som är i omlopp och vem som har dem

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vår mobilnyckellösning kan garantera räddnings- och servicepersonal snabb tillgång till fastigheter utan komplicerad administration av koder eller elektroniska brickor.
Sören Holmblad, VD Bekey
Vi håller på med ett test i ett trettiotal fastigheter i Malmö och resultatet har varit över all förväntan. Systemet har varit driftssäkert, enkelt att använda och sparar tid för våra utdelare.
Cristel Palmqvist på Svensk Direkt Reklam