Bellmans Åkeri kör nya generationens Volvo el-schaktbil i Nackaprojekt

Bellman Group tar genom Bellmans Åkeri ytterligare ett steg i sitt hållbarhetsarbete genom att använda en ellastbil i ett projekt i Nacka. Det är den första Volvo-schaktbilen i sitt utförande med en batterikapacitet stor nog att klara en hel arbetsdag på en enda laddning.

Bellmans Åkeri, Nacka kommun, Nacka Energi Försäljning, tillverkaren Volvo Lastvagnar och huvudentreprenören Skanska Sverige AB har tillsammans utvecklat och drivit projektet. Inom kort kommer schaktbilen, som drivs av 100 procent el, börja rulla längs Värmdövägen i projektet Södra Centrala Nacka.

- ”Vår chaufför Åsa ser fram emot att köra el-schaktbilen både för att den är tystare, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö, och för att den inte släpper ut några avgaser, vilket ger en positiv effekt på miljön. Och vi som bolag hoppas kunna ta med oss lärdomar till andra projekt i andra delar av landet”, säger Tony Persson, VD Bellmans Åkeri, en del av Bellman Group.

Hållbara transporter är en nyckelfaktor för alla inblandade parter och el-schaktbilen är ett steg i rätt riktning för att nå klimatmålen.

- ”Genom att effektivisera flödena och korta transporterna, tanka förnybara drivmedel och byta ut fordon och maskiner till ny teknik kan vi minska våra utsläpp. Det kommer att behövas ett antal olika lösningar och tekniker för att minska utsläppen i branschen”, säger Magnus Persson, VD Bellman Group.

Den treaxlade schaktbilen, Volvo FMX Electric 6x2, är en av de absolut första tunga elektriska serieproducerade schaktbilarna på svensk mark. El-schaktbilen har betydligt lägre bullernivåer vilket gör att den uppfyller kraven på renare och tystare transporter. Det här kommer inte bara påverka boenden och allmänheten positivt, utan också yrkesarbetare och chaufförer som dagligen jobbar i en bullrande miljö.

- ”Vi är glada och stolta över att Volvo Truck Center tillsammans med Bellmans Åkeri kan driva vidare omställningen till helelektriska lastbilstransporter för schaktbilar i Stockholm. Det är ett viktigt steg mot hållbara transporter för att nå våra ambitiösa klimatmål”, säger Fabian Knappik, försäljningschef Volvo Truck Center region Öst.

Tony Persson, VD Bellmans Åkeri, en del av Bellman Group
tony.persson@bellmans.se

Charlotte Kjellmert, Kommunikationschef Bellman Group
charlotte.kjellmert@bellmangroup.se