Bokslutskommuniké 2022

Ökad omsättning och starkt resultat

Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 22 procent och EBITDA före jämförelsestörande poster förbättrades med
135 procent, förklarat av organisk och förvärvad tillväxt.

Prisökningar på drivmedel och råvaror sätter fortsatt press på marginalerna.

Fortsatt starkt kassaflöde från den operativa verksamheten i kvartalet.

Nettoomsättningen för helåret 2022 ökade med 35 procent och EBITDA före jämförelsestörande poster förbättrades
med 43 procent.

Förvärvsstrategin ligger fast, med fokus på identifierade tillväxtregioner i Sverige.

"Vi kan konstatera att det fjärde kvartalet visade på en stark omsättningsökning med ett kraftigt förbättrat rörelseresultat, trots ekonomisk osäkerhet och mer utmanande marknadsförutsättningar. Effekterna av högre inflation och räntor förstärker trenden med prishöjningar på drivmedel och råvaror samt försenade leveranser av maskiner och produktionsutrustning. Vi ser fortsatt en satsning på stora infrastrukturprojekt i landets tillväxtregioner, inte minst i Norrland, vilket är positivt för vår verksamhet" säger Magnus Persson, VD Bellman Group.

Denna information är sådan som Bellman Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-23 13:33 CET.

Magnus Persson, VD
+46 (0) 70 583 5230

Bellman Group är en anläggningskoncern i stark tillväxt med en uttalad förvärvsstrategi. Koncernen verkar inom bergsprängning, schakt, transport och hantering av massor i Sverige.

Under 2022 omsatte koncernen 3,9 miljarder kronor. Bellman Group, med huvudkontor i Solna, har cirka 720 anställda och omkring 1 700 underentreprenörer. Moderbolagets företagsobligation är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer på bellmangroup.se