Halvårsrapport Januari–juni 2024

Fortsatt tillväxt

• Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 17,7 procent varav 11,5 procent var organisk tillväxt.
  • EBITA exklusive jämförelsestörande poster förbättrades med 22,1 procent, där 21,3 procent var organisk tillväxt.
  • Samtliga affärsområden bidrog med förbättrat resultat.
  • Starkt kassaflöde från den löpande verksamheten under andra kvartalet.

Magnus Persson, vd Bellman Group kommenterar:

Bellman Group har haft en fortsatt positiv utveckling under det andra kvartalet 2024, med både omsättnings- och resultattillväxt. Vår verksamhet har endast i begränsad utsträckning påverkats av den höga inflationen och de höga räntorna. Koncernen är huvudsakligen exponerad mot stora infrastruktur- och industriprojekt i landets tillväxtregioner. Detta ger vår verksamhet en stabil grund att stå på.

Nettoomsättningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år ökade med 17,7 procent, varav 11,5 procent var organisk tillväxt. Ökningen var främst hänförlig till stora industriprojekt i affärsområde Nord och Väst där flera dotterbolag inom koncernen är verksamma, samt till två förvärv i affärsområde Syd hänförligt till andra halvåret 2023. EBITA före jämförelsestörande poster förbättrades med 22,1 procent i kvartalet, där 21,3 procent var organisk tillväxt. Resultatförbättringen var främst hänförlig till affärsområde Nord och var ett resultat av hög effektivitet i produktionen relaterat till ett stort industriprojekt. Även övriga affärsområden förbättrade sina resultat under det andra kvartalet. Orderingången är i nivå med föregående år och flera av våra dotterbolag arbetar med projekt som löper under en längre tid. Samarbetet mellan dotterbolagen fördjupas vilket resulterar i nya affärsmöjligheter och ger samtidigt ett erfarenhetsutbyte och förbättrade processer.

Bellman Group har varit relativt opåverkad av lågkonjunkturen så här långt. Ett brett helhetserbjudande, stor geografisk spridning, samt exponeringen mot långa infrastruktur- och industriprojekt ger stabila intäkter över tid.

Informationen är sådan som Bellman Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-28 14:00 CET.

Magnus Persson, vd

Bellman Group är en anläggningskoncern i stark tillväxt med en uttalad förvärvsstrategi. Koncernen verkar inom bergsprängning, schakt, transport och hantering av massor i Sverige. Under 2023 omsatte koncernen 4,2 miljarder kronor. Bellman Group, med huvudkontor i Solna, har cirka 770 anställda och omkring 2 000 underentreprenörer. Moderbolagets företagsobligation är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bellmangroup.se