Starkt kvartal i norra Sverige

• Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 5 procent och EBITA exklusive jämförelsestörande poster förbättrades med 14 procent, med starkt bidrag från affärsområde Nord.
  • Under kvartalet förvärvades Varbergs Grävteknik AB med en årlig omsättning om 71 MSEK.
  • Stark finansiell flexibilitet möjliggör fortsatta förvärv, med fokus på identifierade tillväxtregioner i Sverige.

Magnus Persson, vd Bellman Group kommenterar;

Bellman Group har haft ett stabilt kvartal, där koncernens helhetserbjudande och geografiska bredd ger oss trygghet i tider av ekonomisk osäkerhet. Koncernen är huvudsakligen exponerad mot infrastruktur- och industriprojekt och har låg exponering mot den osäkra bostadsmarknaden, vilket ger en stadig grund att stå på.

Nettoomsättningen ökade med fem procent i kvartalet, varav tre procent var organisk tillväxt. Ökningen var främst hänförlig till affärsområde Nord och ett större industriprojekt där tre dotterbolag inom koncernen är verksamma. Detta motverkades delvis av en minskad omsättning i affärsområde Väst på grund av lägre aktivitet i projekten på Västlänken som ett resultat av projektförseningar. Koncernens resultat ökade med 14 procent i kvartalet, varav 13 procent var organisk tillväxt. Resultatförbättringen var främst hänförlig till omsättningsökningen i affärsområde Nord.

Bellman Group har sammantaget en stabil verksamhet och drar nytta av koncernens helhetserbjudande och geografiska spridning. Vi är huvudsakligen involverade i långa infrastrukturprojekt som ger stabila intäkter över tid. Jag är mycket nöjd med att koncernens dotterbolag samarbetar i allt fler projekt, vilket bådar gott för framtiden.

Magnus Persson, vd

Roger Axelsson, CFO

Bellman Group är en anläggningskoncern i stark tillväxt med en uttalad förvärvsstrategi. Koncernen verkar inom bergsprängning, schakt, transport och hantering av massor i Sverige. Under 2022 omsatte koncernen 3,9 miljarder kronor. Bellman Group, med huvudkontor i Solna, har cirka 720 anställda och omkring 1 700 underentreprenörer. Moderbolagets företagsobligation är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bellmangroup.se