Elteknikbranschen för första gången i gemensam sak mot klimathoten

Pressinbjudan: Klimatseminarium

Bättre belysning kan minska koldioxidutsläppen med 1,8 miljoner ton och hälften av Sveriges företag kan minska kostnaden för belysning med mer än 70 procent.

Insikten att den globala uppvärmningen kommer att bli en central fråga för samtliga aktörer i elteknikbranschen har drivit på behovet att mötas och diskutera nutid och framtid. För första gången någonsin gör därför hela branschen gemensam sak.

Torsdagen 29 november samlas vi på Berns Salonger i Stockholm för en intensiv halvdag med föreläsningar och diskussioner – Hur kommer vi att möta nya krav i form av lagar och direktiv? Hur påverkas vår verksamhet i praktiken? Är detta ett hot eller en möjlighet för branschen?

Som journalist bjuds du in för att delta, utan avgift, under hela eller delar av dagen. Se dagens program nedan, samt mer information i bifogad inbjudan.

OSA senast tisdag 27 november till mervi.rokka@ljuskultur.se

PROGRAM 29 NOVEMBER
13.00 Tid för intervjuer av föredragshållare och branschföreträdare
14.00 Inledning, ordförande i EIO, SEG och E.L. hälsar välkomna
14.10 Den globala uppvärmningen – Carl Mossfeldt, Tällberg Foundation
15.00 EU:s energitjänstedirektiv – Tomas Bruce, Regeringens utredare
15.30 Paus
16.00 Smart belysning, ett effektivt sätt att uppnå klimatmålen – Lotta Bångens, Energirådgivarna
16.20 ABB minskar påverkan på vår miljö – Harry Frank, ABB
16.40 Energieffektivisering i stålindustri – Johan Lundqvist, SSAB
17.00 Paneldebatt med moderator Malcolm Dixelius
17.45 Sammanfattning av dagen

Bakom seminariet står Belysningsbranschen, EIO (Elinstallatörsorganisationen), E.L. (Elmaterielleverantörernas förening), SEG (Sveriges Elgrossisters Förening) och Selcable (representerar svenska tillverkare av kablar och isolerad tråd). Talespersoner från samtliga organisationer kommer att vara på plats och tillgängliga för intervju och kommentarer, tillsammans med dagens talare.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Mervi Rokka på 070 211 45 41 eller mervi.rokka@ljuskultur.se