Ansökan som ger dig drömjobbet – 7 konkreta råd

Efter sommaren går många i jobbytartankar. Hur ska jag formulera mitt CV för att få mitt drömjobb? Det är lätt att göra onödiga misstag. Bemannia vägleder dig i hur du skriver en riktigt bra ansökan.

– Många rekryterare läser stora mängder ansökningar varje dag. Det innebär att just ditt personliga brev och CV enbart har någon minut på sig att göra ett första bra intryck som gör att du går vidare i rekryteringsprocessen. Följ Bemannias 7 tips så ökar chanserna att drömjobbet blir ditt, säger Staffan Bruzelius, Koncernchef på Bemannia.

Det personliga brevet är ett komplement till ditt CV där du får möjlighet att på ett tydligare vis beskriva dig själv som person, dina styrkor, mål och ambitioner. Motivera varför du söker den utannonserade tjänsten och berätta också varför du söker ett nytt arbete. Det ska vara positivt, påvisa självförtroende likväl som du ska utlysa hur gärna du vill ha tjänsten eller arbeta hos den aktuella arbetsgivaren. Beskriv gärna på vilket sätt dina egenskaper och färdigheter skulle kunna lämpa sig för den aktuella tjänsten.

I ett CV ska du presentera dig själv på ett positivt sätt och ge en korrekt bild av dina färdigheter och styrkor. Börja med att bestämma storlek, typografi och format. Se till att det är väl organiserat på ett tankeväckande, överskådligt och läsbart sätt då det innehåller mycket information. Tydlighet underlättar för mottagaren som läser ditt CV. Håll det gärna enkelt och begränsa användningen av olika kulörer, teckensnitt och storlekar. Infoga gärna ett representativt foto på dig själv.

Fler tips följer nedan:

1. Anpassat. Sätt dig in mottagarens situation som ska läsa din ansökan. Det ska snabbt framgå varför du söker just detta jobb. När rekryteraren läser hundratals ansökningar gäller det att underlätta så att de snabbt hittar de viktigaste delarna först i ansökan.
  2. Läs på om arbetsgivaren – redan innan du skriver din ansökan. Detta för att kunna anpassa din ansökan och för att du ska kunna berätta vilken nytta du kommer att kunna göra på din nya arbetsplats.
  3. Struktur. Underlätta för mottagaren att läsa ditt brev genom att göra din ansökan snyggt uppställd, lagom luftig och skrivet på ett vanligt enkelt språk. Använd samma typsnitt och storlek och undvik färger.
  4. Kontaktuppgifter. Överst på varje sida skriver du dina kontaktuppgifter och gärna födelseår. Här kan du också infoga din bild. Det är viktigt att du dubbelkollar så att dina uppgifter är korrekta så att arbetsgivaren kan kontakta dig.
  5. Längd. Din ansökan bör inte vara för lång. En sida med en personlig presentation där du även berättar varför du tror att du är lämplig för detta jobb och en sida som radar upp dina anställningar och genomförda utbildningar, i kronologisk ordning med det senaste överst. Undvik att dölja dina tidigare arbetslivserfarenheter bakom fina titlar, det är bättre att beskriva vad du har gjort och vad du uppnått.
  6. Övriga upplysningar. Avslutningsvis tar du upp dina språkkunskaper, datakunskaper och lite om dina intressen.
  7. Kontrollera. Dubbelkolla att det inte finns några stavfel eller syftningsfel i din ansökan. När du själv är helt nöjd med ditt CV ber du en kamrat att kritiskt läsa igenom ditt CV.

Genom en väl genomarbetad ansökan, som tydligt visar varför just du passar till jobbet ökar dina chanser att få drömjobbet, avslutar Staffan Bruzelius, Koncernchef på Bemannia.

E-post: vd@bemannia.se
Hemsida: www.bemannia.se
Facebook: www.facebook.se/Bemannia
Twitter: @bemannia