Bemannia vinner stort i Statens miljardupphandling och Proffice åker ur

I upphandlingarna deltog 39 bemanningsföretag. Kammarkollegiet hade i denna upphandling valt att ha ”Golvpriser” – priser som inte gick att gå under. De företag som låg på denna nivå blev med lotten hjälp rangordnade mellan 1-5. Notarius Publicus fick således dra lotten 27 gånger för att få fram gällande rangordning.

Proffice – som deltog med 10 olika dotterbolag såsom Dfind och Aviation – för att få fler lotter - åkte ut ur upphandlingen innan själva utvärderingen pga. formfel från Proffice sida.

-   ”Jag är naturligtvis glad för Bemannias skull att vi kunde få så stora delar av detta avtal. Dessvärre tycker jag att det inte är helt rätt att lotten ska avgöra hur rangordningen kommer att bli. Det borde finnas andra kvalitetskrav som borde gälla. Proffice har haft detta avtal i många år och vann totalt vid förra upphandlingsförsöket står nu helt utanför – det är uppseendeväckande, säger Staffan Bruzelius, koncernchef, Bemannia Group.

Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Sedan tidigare har Bemannia ramavtal med 34 kommuner och ett 100-tal förvaltningar, bolag och myndigheter runtom i Sverige. Bemannia är medlem i Bemanningsföretagen och är ett auktoriserat bemanningsföretag samt har kollektivavtal med Unionen och Akademikerna. Bemannia är kvalitetscertifierat enligt Kvalitetsledningssystem ISO 9001:2008, Miljöledningssystem 14001:2004 samt Arbetsmiljöcertifierat enligt OHSAS 18001:2007. Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 35 år.

Bemannia vinner stort i Statens miljardupphandling och Proffice åker ur Statens inköpscentral – via Kammarkollegiet har genomfört en upphandling av bemanningstjänster i hela Sverige. Upphandlingen omfattade 27 anbudsområden i tre yrkesområden i 9 regioner. Värdet på upphandlingen är cirka 500 miljoner per år i två år med ev. förlängning i ytterligare två år.