Årets glassigaste dag – Free Cone Day! Ben & Jerry’s bjuder sina fans på rättvis glass

Report this content

Redan från första strut har Ben & Jerry’s jobbat för en rättvis och hållbar produktion. För glass kan vara god såväl i smak som i framställning.  Detta, och alla trogna fans, firas i morgon den 8 april med Free Cone Day - dagen med stort D då Ben & Jerry’s bjuder alla på gratis glass i skopbarerna runt om i landet.

Barndomsvännerna och hippisarna Ben Cohen och Jerry Greenfield började sälja glass i en gammal bensinmack i Burlington, Vermont 1978. Glassbaren blev snabbt omåttligt populär och Ben och Jerry insåg att de ville ge någonting tillbaka till sina fans. Redan 1979 föddes därför Free Cone Day – som ett tack till alla trogna glassfans.

– Vi är otroligt tacksamma över våra fina fans runt om i Sverige och vad är ett bättre sätt att hylla dem på än att bjuda dem på rättvisemärkt glass? Ta med er vänner, familj och bekanta till er närmsta skopbar och provsmaka allt ifrån klassiker i sortimentet till vårt senaste tillskott – Greek Style Frozen Yoghurt, säger Anna Sandgren, på Ben & Jerry’s Sverige.

För Ben & Jerry’s är det alltid insidan som räknas. Redan från första glasstruten har ingredienserna spelat en avgörande roll och samtliga produkter i sortimentet är gjorda på noggrant utvalda Fairtradecertifierade råvaror.

– Fairtrade handlar om förbättrade arbets- och levnadsvillkor för producenter i länder med utbredd fattigdom. Konsumenter efterfrågar i allt större utsträckning hållbart producerade produkter och en Fairtrade-certifiering gör stor skillnad för de människor som odlar råvarorna till Ben & Jerrys glass t.ex. socker, vanilj, kakao och bananer, säger Magdalena Streijffert Generalsekreterare på Fairtrade.

Årets Free Cone Day firas med gratis glass mellan klockan 15.00 till 19.00 på följande skopbarer i Sverige:

Stockholm, Gamla Stan
Tyska Brinken/Västerlånggatan

Stockholm, Danderyd
Coop Extra
Sunnanängsvägen 2A

Globen shopping C

Linköping
Karamello
Platensgatan 1C

Lund
Nova Lund
Företagsvägen 10

Kalmar
Stora Torget, Storgatan 9
Visby
Glassmagasinet, Skeppsbron 12
Malmö
Folkets Park, Norra Parkgatan 2

Ingen hand ska vara utan glass! Välkomna!

För mer information:

Anna Sandgren
Ben and Jerry´s Sverige
Telefon: 08-619 70 10, 0709-73 71 31
Mail: anna.sandgren@unilever.com

För pressinformation och pressbilder:

Ida Persson, presskontakt Geelmuyden Kiese
Mail: ida.persson@gknordic.com