INBJUDAN frukostseminarium 22 maj: Utan hållbart företagande, ingen hållbar framtid

Report this content

Välkommen till ett inspirerande frukostseminarium om socialt entreprenörskap tillsammans med Ashoka och Ben & Jerry’s.

Det sociala företagandet blir en allt starkare kraft i samhället och sociala entreprenörer – stora som små - driver samhällsutvecklingen framåt. Samtidigt är närmare hälften av Sveriges befolkning helt obekanta med begreppet Socialt Entreprenörskap. Något som Ben & Jerry´s tillsammans med Ashoka vill råda bot på.

Därför kickar vi nu igång 2014 års upplaga av Join Our Core, den internationella tävlingen där Ben & Jerry´s och Ashoka söker nästa generations sociala entreprenör som förändrar och förbättrar världen genom sitt företag.

Tidigare års vinnare är Johan Wendt från Mattecentrum samt Sofia Appelgren från Mitt Liv, två sociala entreprenörer som båda driver det sociala företagandet framåt med stöd av Ashoka och Ben & Jerry’s!

Kom till Impact Hub Stockholm och låt dig inspireras av hållbart företagande! Vi har samlat några tongivande personer från den svenska scenen för socialt entreprenörskap. Under en timme berättar de om hållbart företagande ur olika perspektiv. På scen står:

• Nathalie Ahlstedt Mantel från Ashoka Scandinavia
  • Amir Sajadi från Hjärna.Hjärta.Cash
  • Mohamud Osman från Mitt Liv (2013 års vinnare av Join Our Core)
  • Stefan Einhorn från Center for social sustainability vid Karolinska institutet

Dag:              Torsdagen den 22 maj
Tid:                08.00-09.00 (frukost serveras från 07.30)
Plats:             Impact Hub, Riddargatan 17D, 3tr. Stockholm
OSA:              Anmäl dig till Anders Svedberg, Geelmuyden Kiese, anders.svedberg@gknordic.com, senast onsdag 21 maj

Varmt välkommen önskar Ben & Jerry’s, Ashoka och Impact HUB!

För frågor om eventet kontakta:

Ida Persson på Geelmuyden Kiese
Ida.persson@gknordic.com

Om Join Our Core

Ben & Jerry’s letar efter unga entreprenörer som drivs av samma värderingar (core values) som Ben & Jerry’s och som utifrån sitt engagemang hittar innovativa lösningar på samhälls- och miljöproblem. Join Our Core är öppen för unga entreprenörer (18-35 år) som driver en egen verksamhet, vinstdrivande eller ideell i Ben & Jerry’s anda. Tävlingen pågår mellan den 1 september till 20 november 2014. En vinnare från varje land belönas med bland annat 10 000 euro, mentorskap från Ashoka, världens största organisation för socialt entreprenörskap, och en resa till Vermont där Ben & Jerry’s startade 1978. 2012 vann Johan Wendt på Mattecentrum, en organisation som ideellt undervisar ungefär 70 000 barn och ungdomar i matematik varje månad. För mer information, se www.joinourcore.com/sv.

Om Ashoka

Ashoka är världens ledande organisation för socialt entreprenörskap och Changemaking. Bill Drayton grundade Ashoka 1980, en organisation som bygger på idén om att de starkaste krafterna för att förändra världen är ledande sociala entreprenörer: personer som drivs av en innovativ idé för att lösa ett akut socialt problem. Under de senaste 30 åren har Ashoka valt 3000 ledande sociala entreprenörer till Ashoka Fellows, försett dem med stipendier, professionellt stöd och tillgång till ett globalt nätverk av likasinnade i 75 länder. Förutom att stötta ledande sociala entreprenörer arbetar Ashoka med ungdomar, institutioner, företag och enskilda för att multiplicera antalet Changemakers. Ashoka arbetar för en ”Everyone a Changemaker” värld – en värld som reagerar snabbt och effektivt på sociala utmaningar, och där varje individ har friheten, förtroendet och samhällets stöd för att ta itu med sociala problem och driva på förändring. Ashoka Skandinavien öppnade sitt kontor i Stockholm 2012. scandinavia.ashoka.org.

Om Impact HUB

Impact Hub Stockholm erbjuder evenemang, co-working, och gemenskap för entreprenörer från olika sektorer som i en entreprenöriell anda jobbar för att skapa bestående effekt i samhället. För våra medlemmar är Impact Hub Stockholm som ett andra hem med ett modernt utrustat kontor, beläget i en vacker byggnad cirka fem minuter från Östermalmstorg. Vi är en del av Impact Hub nätverket som har vuxit till att omfatta över 7000 medlemmar på 6 kontinenter sedan 2005.

Taggar: