Snö i hela fjällvärlden ger Bengt-Martins rekordläge inför jul och nyår

Report this content

Ju mer snön har vräkt ner i fjällvärlden desto mer har det jublats hos fjällresearrangörerna.
– Det är full vinter från Dalarna till övre Norrland och i hela norska fjällen. Det har gjort att bokningarna för jul- och nyårshelgerna strömmat in och att vi till och med slår förra årets rekordhöga bokningsläge vid den här tiden med fem procent, säger Lasse Svensson, försäljnings- och marknadschef på Bengt-Martins AB, en av Sveriges största arrangörer av resor till de svenska och norska fjällen.

Först kom kylan som gjorde att fjällanläggningarna kunde börja lägga snö i backarna i november. Därefter kom natursnön.
– Nu är det vinter överallt i fjällen och många, som tidigare avvaktat, beställer nu sina resor. Det ser det riktigt bra ut för jul och nyår men förstås bokar många även sport- och påsklovsveckorna, säger Lasse Svensson.

Dagsnoteringarna vad gäller snödjupet för några av fjällvärldens orter är:
Hemavan-Tärnaby 70 cm (i backen)
Idrefjäll 50 cm
Lindvallen 70 cm
Beitostolen 55 cm
Hemsedal 90 cm
Trysil 65 cm

I år har Bengt-Martins även tagit steget ut i Europa för första gången och har bland andra orterna Saalbach, Zell am See och Bad Hofgastein med på programmet.
– Även i Österrike har snön kommit i mängder och vi har ett mycket bra bokningsläge. Vi hoppas också att redan till nästa säsong kunna etablera oss i Italien, säger Lasse Svensson.

Våren 2007 röstade 600 resebyråsäljare fram Bengt-Martins till landets bästa ”Sverigearrangör”, vid resebranschens årliga gala i Stockholm fick man motta priset Grand Travel Award 2007.