Bentley Arnage Drophead Coupé – världens mest eleganta cabriolet

Report this content

Sedan Bentleys allra första dagar, har öppna bilar varit en inneboende del av företagets arv. Genom decennierna har många cabrioletmodeller skapats, inledningsvis av Bentleys framstående karossbyggare, som Mulliner, Park Ward, och senare “in-house” på det egna huvudkontoret i Crewe.

Från 1955 års Park Ward S1 Drophead Coupé, genom eran med Corniche och Continental, fram till den magnifika Azure från 1995. Omisskännligen kan Bentley, genom sin kompletta portfölj av glamorösa och underbart åtråvärda bilar, befästa att Bentley behåller sitt rykte som tillverkare av världens mest eleganta cabrioleter. Genom premiärvisningen av nya Bentley Arnage Drophead Coupé på 2005 års Los Angeles Auto Show, har Bentleys anseende höjts ytterligare. Det är en fyrsitsig bil för 2000-talet, en unik blandning av klassisk Bentleydesign och -hantverk sammansvetsad till en högteknologisk plattform sprungen från Arnage 2005. Som sådan, är den en perfekt och naturlig efterföljare till Bentley Azure, vars åttaåriga livscykel cementerade märkets status som förstahandsvald fyrsitstig cab i sitt segment. Design Först och främst är designen omisskännligen Bentley – den delar samma framparti som nuvarande Arnage-programmet och bilen ger komplett bekvämlighet för fyra vuxna personer. Men den är samtidigt helt unik med sin design. Kupén och bakre delen av bilen är nydesignad, med en överdådig ny interiör som influerats av modern möbeldesign, med målet att skapa en dekorationsrik och inbjudande sittplats. Men Arnage Drophead Coupé är mer än en konceptstudie. Genom avtäckningen i Los Angeles representerar den kulmen av ett innovativt utvecklingsprogram som visar att det är fullt genomförbart att låta bilen gå i produktion. Så här förklarar Bentleys ordförande Dr Franz-Josef Paefgen: “ Betydande belopp har investerats i högteknologi i nya Arnage-modellerna 2005. Det är därför naturligt, att vi använder den basen att ytterligare späda på vårt rykte att vara världens mest framstående konstruktör av stora lyxbilar. Vi hade en enorm succé med Bentley Azure, som trots att produktionen upphörde under 2003 fått kultstatus. Vi ser ingen anledning till varför nya Arnage inte kan fylla gapet efter Azure. Om kunder efterfrågar modellen kan vi snabbt sätta den i produktion – redan under våren 2006”, avslutar Dr. Paefgen. Översikt Bentley Arnage Drophead Coupé - Världens mest eleganta fyrsitsiga cabriolet som ger en kraftfull och förnyad ”open-top driving experience” - Utrymme för fyra vuxna med maximal komfort. Kupéutrymmet är generösare på bredden än föregångaren Bentley Azure – baktill med 20 procent - Helautomatiskt canvastak som stuvas ner på 25 sekunder - Delar Bentley Arnages ”state-of-the-art” plattform, hjulbas och motor med 6,75 liter dubbelturbo V8 på 450 hk med ett vridmoment på 875 Nm - Den nya komfortfjädringen som nyligen introducerats på Bentley Arnage