Digital kompetens för lärare och elever. – Göteborgs Stad i samarbete med Benzler

Report this content

Digital kompetens för lärare och elever. Göteborgs Stad i samarbete med Benzler Ibland säger man att elever är duktigare på datorer och internet än vad lärarna är. Det är förstås en generalisering, men helt klart är dock att de kan olika saker. I Göteborg satsar utbildningsförvaltningen på ett strukturerat program för att kvalitetssäkra lärarnas kompetens. Lärarna certifieras och på en viss nivå ger kunskaperna utdelning i form av en personlig dator med de programvaror som skolan – och användaren – bestämt sig för.

Bakom satsningen ligger skolverkets direktiv om digital kompetens som ett område som är lika viktigt som att läsa, skriva och räkna. I Göteborg heter programmet DIGG, Digital kompetens inom Gymnasie- och vuxenutbildningen i Göteborg. Lars Hermansson, IT-chef på utbildningsförvaltningen utvecklar: ”Utvecklingen inom internet och sociala medier går blixtsnabbt. Därför är det viktigt att skolan har en enhetlig linje – och att lärarna har kunskaper och verktyg för att kunna använda digitala medier i undervisningen. De måste helt enkelt kunna vara med i matchen, och det fungerar inte om både kunskaper och datorer är för gamla” Benzler har tagit fram en skräddarsydd lösning för lärare och skolledare. En bärbar dator med goda prestanda är grunden, och sedan installeras de programvaror som respektive skola eller individ väljer. ”Vi uppmuntrar alla skolor och användare att ta ansvar för vilka IT-verktyg som tas i bruk” säger Lars Hermansson. ”Ofta är basprogrammen förinstallerade men här vill vi ha full flexibilitet, och i samarbetet med Benzler är det en viktig del att användarna har stor frihet vid beställning” Programmet pågår alltså för fullt och Benzler levererar kontinuerligt. Björn Nyhus är Benzlers kundansvarige för Göteborgs Stad: ”Planen är att leverera 1500 datorer på en treårsperiod och den takten håller vi nu. Ibland blir det ganska många leveranser samtidigt men vi har ett bra samarbete med tillverkarna och givetvis levererar vi på plats, installerat och klart”. Benzler är en systemintegratör med inriktning på serverteknik, virtualisering, backup, arkivering, produktleveranser och tjänster. Kontor finns i Göteborg, Stockholm, Linköping Karlstad, Borlänge, Växjö och Örebro. Benzler grundades 1993, omsättningen är 335 MKr på årsbasis, och företaget är certifierat enligt ISO 14001 och ISO 9000:2000.

Taggar: