Grafintec samarbetar om hållbar teknik för rening av grafit

28 april 2023

Grafintec samarbetar om hållbar teknik för rening av grafit

Beowulf (AIM: BEM; Spotlight: BEO) meddelar att bolagets helägda finska dotterbolag Grafintec Oy ("Grafintec") har undertecknat ett samförståndsavtal ("MoU") med Thermal & Material Engineering Center ("TMEC") i Ukraina om att bilda ett gemensamt teknikföretag ("JV").

TMEC har utvecklat en egen modern reningsteknik, en kontinuerlig termisk process som förbrukar betydligt mindre energi än konventionella kommersiellt tillgängliga termiska lösningar och eliminerar behovet av farliga kemikalier vid rening av grafit.

Grafintec och TMEC strävar efter att tillämpa tekniken på både naturlig flakgrafit och sekundära grafitkällor, i samband med Grafintecs utveckling av grafitanodmaterialfabriken ("GAMP") i GigaVaasa-området. Parallellt med detta kommer den första etappen av processdesignarbetet och genomförbarhetsstudien ("PFS") för GAMP, vilken genomförs av RB Plant Construction Ltd ("RB Plant") att avslutas i maj 2023.

De viktigaste villkoren i samförståndsavtalet

• Parterna har kommit överens om att samarbeta genom utveckling av ett europeiskt teknikföretag för att under licens leverera kommersiella teknikförädlingstjänster till producenter av naturlig och syntetisk grafit (inklusive sekundära grafitkällor), för att tillhandahålla kommersiella testtjänster till grafitproducenter och för att leverera ingenjörs- och konstruktionsverksamhet för tekniken, enligt kommersiella avtal inom batterimarknadens försörjningskedja.
  • Enligt det föreslagna samföretaget kommer Grafintec att äga 51 procent av samföretaget och TMEC kommer att äga 49 procent av samföretaget.
  • Båda parterna har kommit överens om att samarbeta exklusivt med varandra när det gäller användningen av tekniken inom batterimarknadens försörjningskedja.
  • Grafintec kommer att ha exklusivitet att framskrida bildandet av ett samföretag med TMEC, förutsatt att vissa villkor som anges i samförståndsavtalet uppfyllts.

Europeiska lagen om kritiska råvaror (”European Critical Raw Materials Act”)

Den 16 mars 2023 offentliggjorde Europeiska kommissionen "European Critical Raw Materials Act". Kommissionen föreslår en omfattande förteckning över åtgärder för att EU ska få tillgång till en säker, diversifierad, prisvärd och hållbar tillgång till kritiska råvaror som naturlig grafit för att möjliggöra den gröna omställningen och minska sitt beroende av leveranser från vissa länder.

Några av de viktigaste åtgärderna är att förenkla och effektivisera tillståndsprocessen för projekt för kritiska råvaror i EU, inklusive tillgång till ekonomiskt stöd och kortare tillståndstider för strategiska gruv-, bearbetnings- och återvinningsprojekt.

Rasmus Blomqvist, verkställande direktör för Grafintec, kommenterade:

"Vi är glada över att samarbeta med TMEC för att införliva deras teknik i våra planer för hållbar produktion av anodmaterial i GigaVaasa-området.

"Tidigare testarbeten har visat att TMEC:s reningsteknik i vår kommersiella anläggningsdesign skulle kunna ge en stegvis förändring i processprestanda, med hänsyn till kostnads- och hållbarhetsfaktorer.

"I takt med att kraven från batteritillverkarna på lösningar med låga kostnader och låga koldioxidutsläpp ökar är det vårt mål att se till att JV-företaget blir ledande på marknaden.

"Med tanke på den prognostiserade marknadstillväxten för litiumjonbatterier och bristen på kommersiell produktion av grafitanoder i Europa bör "European Critical Raw Materials Act" fokusera EU:s ansträngningar på att stärka de regionala råvaruförsörjningskedjorna och ger Grafintec en unik möjlighet att etablera sig inom affärsområdet för grafitanoder."

Den europeiska marknaden för litiumjonbatterier och grafitanoder i Europa

För närvarande står grafit, antingen naturlig eller syntetisk, för cirka 95 procent av anodmarknaden, och på grund av sitt pris-prestandaförhållande kommer grafit att förbli det material som väljs för anoder under det kommande decenniet. Världsbanken har sagt att efterfrågan på grafit kommer att öka med 500 procent mellan 2018 och 2050, samtidigt som den globala grafitmarknaden förväntas nå 21,6 miljarder US-dollar. I Europa förväntas marknaden för grafitanoder växa ännu snabbare med en förväntad tillväxttakt på mer än åtta gånger från nuvarande 162 000 ton till 1,3 miljoner ton grafitanoder år 2030 (Benchmark Mineral Intelligence, mars 2023). Geopolitiska spänningar, den europeiska gröna övergången och fokus på hållbara och säkra försörjningskedjor samt självförsörjning har fått länder att omvärdera sitt överdrivna beroende av kinesiska leveranser av strategiska material, inklusive grafit.

Om Grafintec

Beowulf Minings helägda dotterbolag Grafintec är erkänt i Finland som ett av de viktigaste företagen inom anodområdet och fortsätter att stödjas av Business Finland, den finska statliga organisationen för innovationsfinansiering och investeringar.

Bolagets mest avancerade projekt för naturlig flinggrafit, Aitolampi, har en indikerad och antagen mineralresurs på 26,7 Mt med 4,8 procent grafit ellertotalt 1 275 000 ton grafit (se tillkännagivande 30 oktober 2019), som besitter nästan perfekt kristallinitet, en viktig förutsättning för högteknologiska tillämpningar som litiumjonbatterier. Mineralresursen uppskattades av CSA Global i Australien i enlighet med JORC-koden, 2012 års utgåva. Förutom Aitolampi har bolaget andra prospekteringsområden för grafit, bland annat Rääpysjärvi.

Utvecklingen av kapacitet i senare led är en viktig del av Grafintecs strategi och efter tillkännagivandet den 26 september 2022 om undertecknandet av ett samförståndsavtal med Hensen har samarbetet mellan företagen fortsatt när det gäller att etablera ett centrum för anodmaterial i Finland, GAMP.

Den 21 februari meddelade Beowulf att man undertecknat ett avtal om platsreservation med Korsholms kommun, som säkrar tomt 1, block 3017 i GigaVaasa-området, för att etablera en anläggning för gravitanodmaterial. Den reserverade tomt 1 täcker en yta på cirka 47 hektar och ligger omedelbart syd-sydost om det område där FREYR, företaget som tillverkar battericeller, har säkrat mark för att utveckla batteriteknik och produktion i industriell skala (se FREYR Battery påbörjar förberedande arbete i Vasa, Finland | Gigavaasa).

Om TMEC

TMEC är ett Ukraina-baserat företag som etablerats som ett FoU-företag av en grupp ledande forskare med lång erfarenhet av teknik för att främja smarta termiska lösningar för industriella tillämpningar.

TMEC:s historia går tillbaka till 2002 då företaget startade som en del av avdelningen för industriell värmeteknik vid Ukrainas nationella metallurgiska akademi.

För att komma närmare kunderna på den globala marknaden 2018 utvecklades TMEC till ett oberoende företag med ett brett utbud av tjänster från grundforskning till fullt fungerande uppskalade industriprodukter.

TMEC tillhandahåller:

• Innovationer för petrokemisk-, metallurgisk- och gruvindustri.
  • Konstruktion av laboratorie- och industriella enheter med särskilt fokus på fluidiserade och fastbäddsreaktorer.
  • Elektrotermiska lösningar för fluidiserade bäddar.
  • Optimering av ugnarnas driftssätt.
  • Termisk behandling av kolmaterial i laboratorium.
  • Energiförvaltning och -revision.
  • Konsult- och utbildningstjänster.

Cautionary Statement

Statements and assumptions made in this document with respect to the Company's current plans, estimates, strategies and beliefs, and other statements that are not historical facts, are forward-looking statements about the future performance of Beowulf. Forward-looking statements include, but are not limited to, those using words such as "may", "might", "seeks", "expects", "anticipates", "estimates", "believes", "projects", "plans", strategy", "forecast" and similar expressions. These statements reflect management's expectations and assumptions in light of currently available information. They are subject to a number of risks and uncertainties, including, but not limited to , (i) changes in the economic, regulatory and political environments in the countries where Beowulf operates; (ii) changes relating to the geological information available in respect of the various projects undertaken; (iii) Beowulf's continued ability to secure enough financing to carry on its operations as a going concern; (iv) the success of its potential joint ventures and alliances, if any; (v) metal prices, particularly as regards iron ore. In the light of the many risks and uncertainties surrounding any mineral project at an early stage of its development, the actual results could differ materially from those presented and forecast in this document. Beowulf assumes no unconditional obligation to immediately update any such statements and/or forecasts.