• Beowulf/

Grafintec undertecknar ett nytt samförståndsavtal för att etablera ett europeiskt nav för anodmaterial

Detta är en svensk översättning av Beowulf Mining plc’s engelska pressmeddelande daterat 26 september 2022. Den engelska versionen finns på Beowulfs hemsida, https://beowulfmining.com/investors/announcements/. Vid eventuella felaktigheter är det den engelska versionen som gäller.

26 september 2022

Beowulf (AIM: BEM; Spotlight: BEO), mineralprospekterings- och utvecklingsbolaget, har glädjen att meddela att dess helägda finska dotterbolag Grafintec Oy ("Grafintec") har undertecknat ett nytt samförståndsavtal (”MoU”) med Qingdao Hensen Graphite Ltd ("Hensen"), som inkluderar nyckelvillkor och ett ramverk för vilka båda bolagen samarbetar för att etablera ett nav för anodmaterial i Vasa, Finland.

Hensen

Hensen bildades 1985 och har varit verksamma inom grafitindustrin i 37 år. Sedan starten har bolaget levererat till traditionella marknader, med ett ökat fokus på naturliga flinggrafitbaserade anodmaterial och syntetiska grafitbaserade anodmaterial.

Hensen har tillverkat grafitbaserade anodmaterial sedan 2003, nästan 20 år på marknaden, och har redan planer på att öka produktionen till 50 000 ton per år under 2023 från en nuvarande produktionsnivå om 10 000 ton per år. Hensen började producera syntetiska grafitbaserade anodmaterial 2017 och producerar för närvarande 30 000 ton per år.

MoU

Arbetet inom ramen för det samförståndsavtal som tillkännagavs i dag har redan inletts, och Grafintec och Hensen lämnade i förra veckan in ett gemensamt förslag till Vasa stad om att etablera en anläggning för produktion av anodmaterial på GigaVaasa-området på tomt 18.

I enlighet med Bolagets tillkännagivande av den 25 augusti 2022 har det tidigare samförståndsavtalet för tomt 18, som ingicks med Vasa stad och tillkännagavs den 11 januari 2022, avslutats, eftersom Grafintec och Epsilon Advanced Materials Private Ltd inte längre är samarbetspartners.

Grafintec’s strategi

Grafintecs ambition är att skapa en hållbar värdekedja i Finland, från högkvalitativa resurser för naturlig flinggrafit till produktion av anodmaterial i efterföljande led, genom att tillvarata Finlands naturresurser, inklusive tillgänglig förnybar energi, och genom att sträva efter nettonollutsläpp av koldioxid i hela försörjningskedjan. Utveckling av kapaciteten i nedströmsledet är en del av Grafintecs strategi och bolaget anser att partnerskap med andra företag, såsom Hensen, är en viktig möjliggörare för att minska utvecklingsrisken och komma snabbare ut på marknaden.

Förra året beviljades Grafintec finansiering om 791 000 euro av Business Finland som en del av BATCircle2.0-konsortiet (Finlandsbaserade cirkulära ekosystem för batterimetaller). Finansieringen kommer att användas för att utveckla en hållbar teknisk lösning som utnyttjar förnybar energi för att sfäronisera och rena grafit inom ett finskt industriellt ekosystem, för användning i tillverkningen av anoder till litiumjonbatterier.

Projektet har tre mål, som är följande:

• Validera en process för att stödja genomförandet av en s.k. ”Bankable Feasibility Study” för uppförandet av en enhet i kommersiell skala inom tre till fem år.
  • Säkra och skydda all uppkommen immateriell egendom.
  • Leverera en detaljerad strategisk marknadsförings- och kommersialiseringsplan.

Med tanke på försörjningstryggheten är Aitolampi Grafintecs mest avancerade projekt för naturlig flinggrafit. Projektet har en inkapslad grafitresurs på 1 275 000 ton, som har en nästan perfekt kristallinitet, vilket är en viktig förutsättning för högteknologiska tillämpningar, till exempel litiumjonbatterier. Grafintec har dessutom flera andra prospekteringsobjekt som undersöks för att undersöka deras grafitpotential.

Kurt Budge, verkställande direktör för Beowulf, kommenterade:

"Beowulf och Hensen etablerade sin första kontakt 2015 och jag är glad att vi har gått samman för att arbeta med GigaVaasa-projektet, vilket kombinerar Hensens 37 års kunskap och erfarenhet inom grafitindustrin och nästan 20 år inom anodmarknaden med Grafintecs starka position inom anodområdet i det finska batteriklustret och bolagets naturliga flinggrafitresurser, som representerar en potentiellt säker och hållbar råvaruförsörjning för att Finland ska kunna uppnå sina ambitioner att bli självförsörjande på batteriråvaror."

För vidare information eller frågor:

Cautionary Statement

Statements and assumptions made in this document with respect to the Company's current plans, estimates, strategies and beliefs, and other statements that are not historical facts, are forward-looking statements about the future performance of Beowulf. Forward-looking statements include, but are not limited to, those using words such as "may", "might", "seeks", "expects", "anticipates", "estimates", "believes", "projects", "plans", strategy", "forecast" and similar expressions. These statements reflect management's expectations and assumptions in light of currently available information. They are subject to a number of risks and uncertainties, including, but not limited to , (i) changes in the economic, regulatory and political environments in the countries where Beowulf operates; (ii) changes relating to the geological information available in respect of the various projects undertaken; (iii) Beowulf's continued ability to secure enough financing to carry on its operations as a going concern; (iv) the success of its potential joint ventures and alliances, if any; (v) metal prices, particularly as regards iron ore. In the light of the many risks and uncertainties surrounding any mineral project at an early stage of its development, the actual results could differ materially from those presented and forecast in this document. Beowulf assumes no unconditional obligation to immediately update any such statements and/or forecast.