Jokkmokk Iron – Kallak uppdatering

Detta är en svensk översättning av Beowulf Mining plc's engelska pressmeddelande daterat 22 februari 2023, vilket kan läsas i sin helhet på bolagets hemsida:  https://beowulfmining.com/investors/announcements/. Vid tolkningsfrågor äger den ursprungliga engelska versionen företräde.

22 februari 2023

("Beowulf" eller “Bolaget”)

Jokkmokk Iron – Kallak uppdatering

Beowulf (AIM: BEM; Spotlight: BEO mineralprospekterings- och utvecklingsbolaget, publicerar en uppdatering från det helägda dotterbolaget Jokkmokk Iron Mines AB ("Jokkmokk Iron") om framstegen med Kallak järnmalmsprojekt ("Kallak").

När det gäller Beowulfs kapitalanskaffning är teckningsperioden för både företrädesemissionen av svenska depåbevis och det erbjudande som görs i Storbritannien via PrimaryBid för att samla in cirka 115 miljoner kronor (9,1 miljoner pund) öppen fram till den 23 februari 2023. Likviden kommer att användas för att i snabb takt driva utvecklingen av Kallak framåt, främst avseende miljötillståndsansökan och förstudien.

Lägesrapport

Sedan de positiva ekonomiska resultaten från idéstudien för Kallak Norras grundscenario har Jokkmokk Iron fortsatt att göra snabba framsteg med arbetsflödena som stöder en miljötillståndsansökan för Kallak Norra.

Ulla Sandborgh, VD för Jokkmokk Iron, har byggt upp expertisen i Jokkmokk Iron-teamet. När kapitalanskaffningen har slutförts kommer planer och budgetar att färdigställas för att stödja ansökan om miljötillstånd under Q4 2023 och starten av förstudien.

Miljö- och kulturmiljöutredningar samt samhällsengagemang

Jokkmokk Iron har redan återupptagit processen för intressentengagemang med lokala samiska samhällen genom samråd och lokala möten i Jokkmokk, tillsammans med både samebyarna och andra lokala intressenter.

Den 17 november 2022 hölls ett första rennäringssamråd och nästa möte är planerat till mars 2023.

Den 11 december 2022 hölls ett informationsmöte för allmänheten i Jokkmokk. Bolaget presenterade varför man vill etablera dagbrottet i Kallak och redogjorde för pågående och planerade undersökningar i området samt svarade på frågor.

Fler möten kommer att planeras för att säkerställa transparens avseende bolagets verksamhet och för att formellt samråda om utkastet för ett miljötillstånd.

Ett program för miljö- och kulturmiljöundersökningar har redan inletts som stöd för Jokkmokk Irons ansökan om miljötillstånd för Kallak Norra. De pågående aktiviteterna omfattar följande:

• Hydrogeologiska undersökningar påbörjas med brunnsborrningar och mätning av grundvattennivåer samt olika tester.
  • Vattenundersökningar, provtagning, tester, kemiska och biologiska analyser.
  • Bullerundersökningar, mätning av bakgrundsbullernivåer.
  • Naturvärdesinventering i landsmiljöer, sjöar och vattendrag, ett program för att observera, registrera och sammanställa alla biologiska bakgrundsdata i Kallak-området.
  • Luftkvalitet mäts via den så kallade Nilu-metoden, Norsk Institutt for luftforskning.
  • Fältundersökningar för att ytterligare undersöka kulturmiljön.

Transport/Logistik

Flera möten har ägt rum med olika leverantörer av logistiklösningar, transport av gruvproduktion, järnväg och hamn samt viktiga myndigheter.  Beowulfs styrelseordförande Johan Röstin har bidragit positivt till dessa pågående diskussioner med tanke på sin bakgrund inom transport, nätverk och hållbarhet.

Kurt Budge, VD för Beowulf Mining kommenterar:

"Jokkmokk Iron, under ledning av Ulla Sandborgh, fortsätter att göra betydande framsteg, inte minst när det gäller initiativen för att engagera samhället i Jokkmokk såväl som andra viktiga intressenter.

"Ulla och Johan har haft och fortsätter föra många intressanta diskussioner med företag som vill vara med och hjälpa oss att nå våra hållbarhetsmål. Spänningen inför vad bolaget kan åstadkomma med Kallak, i samarbete med samhället i Jokkmokk och viktiga intressenter, bara växer."

Ulla Sandborgh, VD för Jokkmokk Iron kommenterar:

"Jokkmokk Iron vill genom samarbeten, innovation och teknisk utveckling erbjuda marknaden en hållbar produkt som gör världen lite grönare, Jokkmokk lite större och Sverige lite intressantare.”

”Jokkmokk Iron har ett utmärkt team som tillsammans driver utvecklingsarbetet. Ansökan om bearbetningskoncession höll en hög kvalitet och mycket av det arbetet kan nu åter användas och kompletteras.”

”Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med miljötillståndsansökan och planeringen av området samt verksamheten med stor respekt för miljö, natur, kultur och rennäring."

Relevanta pressmeddelanden

24 januari 2023 - Kallak Norra idéstudie visar positiv ekonomi

Om Kallak järnmalmsprojektet och Jokkmokk Iron https://www.jokkmokkiron.se/

Kallak-fyndigheten ligger väster om Jokkmokk i Norrbottens län. Kallak upptäcktes av Sveriges geologiska undersökning (SGU) på 1940-talet. Den första prospekteringslicensen för Kallak beviljades av Berginspektionen 2006. Borrningar genomfördes i Kallak Norra och Kallak Södra mellan 2010–2014, totalt 131 hål och 27 895 meter.  En bearbetningskoncession för Kallak Norra söktes i april 2013 och tilldelades slutligen i mars 2022 och som är giltig till 22 mars 2047.

Vid Kallak innehåller järnmineraliseringen i marken, som ska brytas, cirka 28 procent järnhalt ("FeTotal") som genom anrikning kan uppgraderas till ett "marknadsledande" koncentrat med 71,5 procent FeMag. Det högkvalitativa koncentratet gör Kallak-produktionen attraktiv för marknader i senare led, till exempel fossilfria ståltillverkare i Norden och övriga Europa.

Det är Bolagets ambition att verksamheten i Kallak ska vara Sveriges mest hållbara gruvverksamhet, där produktionen av fossilfritt stål startar primär råvara från Kallak. Kallak är utmärkt positionerat som en potentiellt säker och hållbar leverantör av högkvalitativt järnkoncentrat till Sveriges växande fossilfria ståltillverkningssektor.

I Kallak-området har 389 miljoner ton järnmineraliseringar uppskattats och när det gäller hållbar gruvdrift i norra Sverige kan gruvorna drivas med förnybar el, med målet att bli "Net Zero" gruvverksamhet. Kallaks magnetitkoncentrat skulle minska koldioxidavtrycket från traditionell ståltillverkning, förbättra energieffektiviteten i alla efterföljande processer och minska avfallet. Magnetitens inneboende energiinnehåll resulterar i slutändan i ett lägre energibehov för ståltillverkning jämfört med nuvarande praxis.

Utvecklingen av Kallak kommer även att föra med sig möjligheter för lokalsamhället i Jokkmokk. Investeringar och skapandet av välbehövliga arbetstillfällen vid Jokkmokk Iron kommer indirekt att skapa ytterligare arbetstillfällen lokalt, vilket uppmuntrar till nya företag att etableras och vänder den avfolkning som har drabbat Jokkmokk under de senaste åren. Detta kommer att bidra till ett starkt och levande samhälle i Jokkmokk.

Kallak-fyndigheten utvecklas av Jokkmokk Iron, ett 100 procent ägt dotterbolag till Beowulf Mining plc. Jokkmokk Irons vd är Ulla Sandborgh, som är civilingenjör och har haft ledande befattningar inom den privata sektorn samt inom den offentliga förvaltningen inom sektorer för infrastruktur, elektricitet och vatten. Ulla har omfattande erfarenhet av att hantera ansökningsförfaranden och därigenom erfarenhet av att samarbeta med olika intressenter och att säkerställa att intressen och fördelar är delade och tillvaratagna.

Jokkmokk Iron
Ulla Sandborgh, Chief Executive Officer
ulla.sandborgh@jokkmokkiron.se

Viktig information

Uttalanden och antaganden som görs i detta dokument med hänsyn till Bolagets nuvarande planer, uppskattningar, strategier och uppfattningar, och andra uttalanden som inte är historiska fakta, är framåtblickande uttalanden om Beowulfs framtida resultat. Framåtblickande uttalanden inkluderar, men är inte begränsade till, uttalanden som använder ord som "kan", "kanske", "strävar efter", "förväntar sig", "förutser", "uppskattar", "tror", "beräknar", "planerar", "strategi", "prognos" och liknande uttryck. Dessa uttalanden återspeglar ledningens förväntningar och antaganden mot bakgrund av den information som för närvarande är tillgänglig. De är föremål för ett antal risker och osäkerhetsfaktorer, inklusive, men inte begränsat till, (i) förändringar i de ekonomiska, rättsliga och politiska miljöerna i de länder där Beowulf är verksamt, (ii) förändringar som hänför sig till den geologiska informationen som finns tillgänglig för de olika projekt som genomförs, (iii) Beowulfs fortsatta förmåga att säkra tillräckligt med finansiering för att kunna fortsätta sin verksamhet, (iv) framgångarna för dess eventuella samriskföretag och allianser, (v) metallpriser, särskilt när det gäller järnmalm. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som omger alla mineralprojekt i ett tidigt skede av deras utveckling kan de faktiska resultaten skilja sig väsentligt från de som presenteras och förutses i detta dokument. Beowulf tar inte på sig någon ovillkorlig skyldighet att omedelbart uppdatera sådana uttalanden och/eller prognoser.