Rääpysjärvi analysresultat bekräftar höggradig grafitmineralisering

Detta är en svensk sammanfattad översättning av Beowulf Mining plc’s engelska pressmeddelande daterat 22 december 2022, vilket kan läsas i sin helhet på https://beowulfmining.com/investors/announcements/. Om tolkningsfrågor uppstår är det den ursprungliga engelska versionen som gäller. Denna information är sådan information som anses utgöra insiderinformation som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning ("MAR") (EU) No. 596/2014, vilken är införlivad i brittisk lagstiftning genom European Union (Withdrawal) Act 2018. Genom publicering av detta pressmeddelande anses denna insiderinformation vara publik.

22 december 2022

Rääpysjärvi analysresultat bekräftar höggradig grafitmineralisering

Beowulf (AIM: BEM; Spotlight: BEO) har nöjet att ge en uppdatering om de framsteg som gjorts av Bolagets helägda finska dotterbolag Grafintec Oy (“Grafintec”) och resultaten och analyserna av ett grävningsprogram för Grafintecs helägda Rääpysjärvi-prospekt med naturlig flakgrafit.

Prover togs från fyra diken på olika platser inom den identifierade Elektromagnetiska (”EM”) ledande Zon 1 och analyserna bekräftar förekomsten av en betydande mineralisering av flakgrafit, med en hög halt och en stor utbredning.

Prospekteringstillståndet för Rääpysjärvi är beläget åtta kilometer nordnordväst om Grafintecs helägda Aitolampi-grafitprojekt i Tuusniemi kommun i östra Finland. Grafintecs prospekteringsprogram syftar till att säkra en långsiktig och hållbar råvaruförsörjning av primära råvaror för att stödja en finländsk värdekedja för grafitanoder.

Höjdpunkter från analyserna:

• Flakgrafitmineralisering upptäcktes i alla fyra provtagna diken, inklusive:
  • RAA-TR1-22: 10,6 meter ("m") med 4,33 procent totalt grafitiskt kol ("TGC") och 3,8 meter med 5,77 procent TGC;
  • RAA-TR2-22: 9,96 procent TGC i prov
  • RAA-TR3-22: 5,8 m med 7,25 procent TGC och 7,1 m med 7,43 procent TGC; och
  • RAA-TR4-22: 1,0 m med 26,00 procent TGC.
  • Rääpysjärvi EM-konduktiva område täcker 1,1 kvadratkilometer inklusive 13 högledande EM-zoner, vilket ökar potentialen för en ny stor flakgrafitfyndighet.

Kurt Budge, VD för Beowulf, kommenterar:

“Att ha en höghaltig genomskärning med 26 procent totalt grafiskt kol är enormt och överlag är dessa resultat mycket uppmuntrande.

“Grafintec meddelade i oktober att de EM-ledande anomalierna vid Rääpysjärvi är mer omfattande än vid Aitolampi och kan indikera en betydande potential för ett större tonnage av grafitmineralisering i området.

“Grafintec har redan en mineralresursuppskattning vid Aitolampi på 26,7 miljoner ton med 4,8 procent TGC om totalt 1 275 000 tongrafit (pressmeddelande från den 30 oktober 2019), och vårt arbete vid Rääpysjärvi är inriktat på att öka våra resurser av naturlig flakgrafit för att stödja utvecklingen av en finländsk värdekedja för grafitanoder.

“Med endast en av 13 identifierade EM-ledande zoner provgrävda och analyserade i Rääpysjärvi är vi entusiastiska över potentialen och vad fortsatt geologisk kartläggning, provtagning och eventuell borrning kan ge under 2023.”

Prospekteringssammanfattning:

I november 2022 anlitade Grafintec en lokal entreprenör för att gräva ut diken på fyra olika platser inom EM-ledande zon 1, se figur 1. Dikena kartlades och provtogs, varefter representativa prover skickades till ALS Finland OY för kemisk analys av grafit genom infraröd spektroskopi med hjälp av ett LECO-instrument. Mineralisering av flakgrafit upptäcktes i alla fyra dikena:

• RAA-TR1-22: 10,6 m med 4,33 procent TGC och 3,8m med 5,77 procent TGC;
  • RAA-TR2-22: 9,96 procent TGC från prov;
  • RAA-TR3-22: 5,8 m med 7,25 procent TGC, och 7,1 m med 7,43 procent TGC; och
  • RAA-TR4-22: 1,0 m med 26,00 procent TGC.

RAA-TR1-22, RAA-TR2-22, och RAA-TR3-22 har alla utförts inom den huvudsakliga EM-ledande Zon 1, medan RAA-TR4-22 har utförts vid den nordvästra gränsen av samma zon, längs den sydöstra förlängningen av det historiska grafitbrottet, som tidigare har rapporterat grafithalter i prover på mer än 50 procent TGC (gräns för analysmetoden). Provet på 1,0 m med 26,00 procent TGC i RAA-TR4-22 belyser potentialen för lokaliserad och remobiliserad exceptionellt höghaltig grafitmineralisering som ännu inte har upptäckts i Rääpysjärvi-området.

Tidigare, i juni 2022 fick Geologiska Forskningscentralen i Finland (”GTK”) i uppdrag att utföra en EM-undersökning. Vid undersökningen användes ett bärbart GEM-2-instrument över ett område på cirka fem kvadratkilometer. GEM-2 är en handhållen, digital, multifrekvens bredbandig EM-sensor som mäter markens konduktivitet. Hög EM-markkonduktivitet kan vara en typisk indikator på grafithaltiga bergarter.

GEM-2 undersökningen identifierade 13 EM-zoner med hög ledningsförmåga, med isolerade sydost- till nordvästgående zoner som sträcker sig upp till 850 meter i längd och 250 meter i bredd, se figur 1.

Dessutom har berghällar i området kartlagts och provtagits under fältarbeten som utfördes 2017 och i juni 2022. Sammanlagt åtta prover från berghällar har analyserats med analyser som varierar mellan 0,52 och >50 procent TCG, se tabell 1.

Det prov som gav mer än 50 procent TGC (gräns för analysmetoden) togs från ett historiskt grafitbrott som bröts på 1840-talet och som ligger nära den nordvästra gränsen för den EM-ledande zon 1.

I tabellen visas analysresultat från åtta prov som analyserats av ALS Finland OY med avseende på totalt grafiskt kol genom IR-spektroskopi med hjälp av ett LECO-instrument.

Sample Total Graphitic Carbon %
2017-HN-052 > 50
2017-ME-077 3.30
2017-ME-106 0.79
2017-ME-113 0.52
2017-ME-114 6.85
2017-ME-126 6.59
RAA-SR22003 9.46
RAA-SR22005 10.20

Figur 1: Karta som visar var de 13 EM-ledande zonerna ligger och var provtagningsdikena med TGC-analysresultat ligger.

Om Grafintec:

Beowulf Minings helägda dotterbolag Grafintec är erkänt i Finland som ett av de viktigaste företagen inom anodområdet och fortsätter att få stöd av Business Finland, den finska statliga organisationen för finansiering och investeringar i innovation.

År 2021 beviljades Grafintec 791 000 euro i finansiering av Business Finland som en del av BATCircle2.0-konsortiet (Finlandbaserat cirkulärt ekosystem för batterimetaller). Finansieringen kommer att användas för att utveckla en hållbar teknisk lösning som utnyttjar förnybar energi för att sfäronisera och rena grafit inom ett finskt industriellt ekosystem, för användning vid tillverkning av anoder för litiumjonbatterier.

Projektet har tre mål, som är följande:

• Validera en process för att stödja en genomförbarhetsstudie för byggande av en enhet i kommersiell skala inom tre till fem år.
  • Säkerställa och skydda alla immateriella rättigheter som uppstår.
  • Leverera en detaljerad strategisk plan för marknadsföring och kommersialisering.

Grafintecs prospekteringsprogram är inriktat på att säkra en långsiktig och hållbart producerad primär råvarutillgång för att stödja värdekedjan för finländska grafitanoder. Företaget har rapporterat en mineralresursuppskattning via Aitolampi på 26,7 miljoner ton med 4,8 procent TGC med ett totalt grafitinnehåll på 1 275 000 ton.

30 oktober 2019 – RNS Announcement - Contained Graphite Increased by 81% For Aitolampi Higher-Grade Western Zone - Upgraded Mineral Resource Estimate

Granskning av kvalificerad person:

Informationen i detta meddelande har granskats av Rasmus Blomqvist, en kvalificerad person ("QP") som är medlem i Australasian Institute of Mining and Metallurgy.  Rasmus Blomqvist har tillräcklig erfarenhet som är relevant för de tekniska uttalanden som presenteras här och godkänner offentliggörandet av den tekniska informationen i den form och i det sammanhang som den förekommer i sin egenskap av QP i enlighet med AIM-reglerna.

Rasmus Blomqvist är en kvalificerad person enligt definitionen i 2012 års utgåva av ”Australasian Code of Reporting of Exploration Results, Mineral Resources and Ore Reserves”.  Rasmus Blomqvist är heltidsanställd hos Grafintec Oy, ett 100-procentigt dotterbolag till Beowulf.

Cautionary Statement

Statements and assumptions made in this document with respect to the Company's current plans, estimates, strategies and beliefs, and other statements that are not historical facts, are forward-looking statements about the future performance of Beowulf. Forward-looking statements include, but are not limited to, those using words such as "may", "might", "seeks", "expects", "anticipates", "estimates", "believes", "projects", "plans", strategy", "forecast" and similar expressions. These statements reflect management's expectations and assumptions in light of currently available information. They are subject to a number of risks and uncertainties, including, but not limited to , (i) changes in the economic, regulatory and political environments in the countries where Beowulf operates; (ii) changes relating to the geological information available in respect of the various projects undertaken; (iii) Beowulf's continued ability to secure enough financing to carry on its operations as a going concern; (iv) the success of its potential joint ventures and alliances, if any; (v) metal prices, particularly as regards iron ore. In the light of the many risks and uncertainties surrounding any mineral project at an early stage of its development, the actual results could differ materially from those presented and forecast in this document. Beowulf assumes no unconditional obligation to immediately update any such statements and/or forecasts.