Beredskapslyftet lanserar ett tredje snabbspår för ökad personal i skolan

I samarbete med SAS, Internationella Engelska Skolan (IES), Fryshusets grundskolor i Stockholm samt Kista International School lanserar Beredskapslyftet ett tredje snabbspår för att öka personaltätheten i grundskolan under coronakrisen.

Med Beredskapslyftet mobiliseras tillfälligt tillgängliga personalresurser för att stödja svenska arbetsplatser som är starkt pressade under Coronakrisen eller som är i behov av akut hjälp.

De första två Beredskapslyften riktade sig mot vård och omsorg. Men också grundskolorna har drabbats av Coronakrisen. De flesta grundskolorna håller fortsatt öppet och bedriver till stor del sin undervisning som vanligt, men skolorna har svårt att täcka upp för den högre personalfrånvaron som Coronakrisen medför.

För de grundskolor som nu ser en ökad personalfrånvaro kommer personer som är temporärt tillgängliga från andra branscher kunna gå in för att göra en insats till dess att sommarlovet börjar.

Under IES ledning kommer 25 personer från SAS erbjudas en introduktionsutbildning i tre dagar där teori och praktik blandas. Under introduktionen kommer deltagarna få lära sig planera och hålla i en lektion, gå igenom vanliga situationer i klassrummet och få en översikt av pedagogikens grunder. De första två introduktionsdagarna kommer ske både digitalt och på plats i IES lokaler på Södermalm. Den avslutande praktikdagen kommer ske i Internationella Engelska Skolan, Fryshusets grundskola och Kista International School. Målet är sedan att de ska gå ut och kunna avlasta den ordinarie skolpersonalen.

Finansiering till projektet kommer från Beredskapslyftets aktörer tillsammans med IES.

– Vi kommer under denna praktiskt inriktade intensivkurs ge deltagarna verktyg för att kunna stötta upp i skolan. Det behövs förstärkas med mer personal på flera olika områden för att hålla skolorna öppna nu när bemanningssituation är ansträngd. Kursen ger en introduktion till att genomföra lektioner men också hur man hanterar en klass och stöttar ungdomar. Det känns fantastiskt att kunna avlasta våra lärare med fler vuxna i skolan, säger IES VD Anna Sörelius Nordenborg.

– För att göra det bästa av en situation där många medarbetare saknar arbetsuppgifter och blir korttidspermitterade, samtidigt som det på andra håll i samhället finns en skriande brist på resurser, vill SAS aktivt skapa samhällsnytta genom att bidra med lösningar.

Genom att sammanföra kompetenser och engagemang kan SAS medarbetare nu hjälpa till med att avlasta och bemanna grundskolan som saknar arbetskraft till följd av det pågående virusutbrottet, säger Karin Nyman, Vice President Brand and Communication på SAS.

– Det viktigaste i den här svåra situationen för grundskolan är att säkra upp att alla elever i nionde klass får allt det stöd de behöver för att få gymnasiebetyg och nå kunskapsmålen. Det här initiativet kommer innebära en stor hjälp för de här eleverna att nå sina mål, säger Johan Oljeqvist, VD för Fryshuset.

– Kista International School kommer att delta i projektet genom att erbjuda praktikplatser till deltagarna och bistå med vår erfarenhet och kunskap för att på bästa sätt förbereda dem inför kommande uppdrag. Kista International School ser mycket positivt på detta initiativ som kan stärka skolor under en mycket svår tid säger Johan Segerfeldt, rektor Kista International School.

För SAS:
SAS Pressjour, 08-797 29 44

För Internationella Engelska Skolan:
Emma Rheborg, kommunikationschef Internationella Engelska Skolan: 0768-51 15 40, emma.rheborg@engelska.se

För Fryshuset:
Carin Balfe Arbman, kommunikationschef Fryshuset: 070-633 35 08, carin.balfe-arbman@fryshuset.se

För Beredskapslyftet:
David Löfvendahl, kommunikationschef Novare: 076–11 45 601, David.Lofvendahl@novare.se

Beredskapslyftet mobiliserar tillfälligt tillgängliga personalresurser för att stödja svenska arbetsplatser som är starkt pressade under Coronakrisen eller som är i behov av akut hjälp.