Hundratals ukrainare kompetensmatchas till svenska näringslivet - men många högutbildade är ännu utan arbete

En färsk undersökning visar att 66 % av de ukrainare som befinner sig i Sverige sedan Rysslands invasion inte har ett arbete, trots att 74% av dem är högskoleutbildade. Bara 3% har fått jobb via Arbetsförmedlingen.
-
 Här finns en möjlighet att med genomtänkta insatser snabbt råda bot på den skriande kompetensbrist många branscher lider av, säger Fredrik Hillelson, vd Novare och initiativtagare till Ukrainian Professional Support Center.

För ett år sedan invaderade Ryssland Ukraina. Sedan dess har totalt cirka 24 000 vuxna ukrainare flytt kriget och fått uppehållstillstånd i Sverige via massflyktsdirektivet. På grund av att kriget fortfarande pågår ökar behovet för denna grupp att komma ut på arbetsmarknaden.

En färsk undersökning visar att av de ukrainare som är i Sverige efter att behövt fly har 66 % fortfarande inte ett arbete, men 91 % av dessa söker jobb. Endast 3 % har fått jobb via Arbetsförmedlingen.

Undersökningen är initierad av Ukrainian Professional Support Center (UPSC), som startades våren 2022 av Beredskapslyftets medgrundare Fredriks Hillelson i samarbete med olika rekryteringsfirmor. UPSC hjälper ukrainska vuxna att hitta jobb genom att matcha deras kompetenser med svenska arbetsgivares behov. Projektet finansieras av den Europeiska socialfonden, och erbjuder potentiella arbetsgivare professionell rekryteringshjälp, och i det fall behov finns även skräddarsydda expressutbildningar, helt kostnadsfritt.

- Det finns kompetent ukrainsk arbetskraft, hela 74 % av dem är högskoleutbildade, som inget hellre vill än att börja arbeta omgående och bidra till det Sverige som generöst tagit emot dem. Här finns en möjlighet att med genomtänkta insatser snabbt råda bot på den skriande kompetensbrist många branscher lider av, säger Fredrik Hillelson.

Hittills har UPSC hjälpt 170 personer att komma i arbete bland annat genom att arrangera mer än 10 större rekryteringsevent där arbetsgivare och kompetenser får träffas i speed dating-intervjuer. Över 20 stora företag i det svenska näringslivet har valt att rekrytera från UPSCs kompetenspool till tjänster som ekonomer, redovisningsassistenter, besöksvärdar, servitörer, vårdassistenter med mera.

-Vår undersökning visar att det finns stora utmaningar när ukrainare försöker hitta arbete, men den visar också att det här är en driven och kompetent grupp människor som funnit sig till rätta och tagit många egna initiativ för att kunna försörja sig i Sverige.

UPSC har byggt upp ett omfattande nätverk med den ukrainska befolkningen i Sverige. Dels i form av en cv-databas som i dagsläget omfattar cirka 3000 ukrainska kandidater dels via sociala kanaler som LinkedIn, Facebook och Telegram med totalt 7500 ukrainare.

Projektteamet på UPSC består av erfarna rekryterare och projektledare från både Sverige och Ukraina. Sedan våren 2022 har – förutom de 170 personer som UPSC hjälpt att komma i arbete – ytterligare 400 stöttats med utbildningar och kompetenshöjande aktiviteter. Målsättningen med UPSC är att 1200 ukrainare ska få jobb eller komma ett steg närmare jobb via olika utbildningar före projektets slut den 1 september 2023.

Under februari 2023 genomfördes en nätbaserad undersökning kring hur denna grupp upplever tillvaron i Sverige. Idag publiceras resultaten som baseras på 1419 respondenters svar.

Se några huvudresultat nedan:

74 % har högskoleutbildning.

57 % talar engelska.

84% har börjat lära sig svenska.

52 % har skrivit in sig hos Arbetsförmedlingen.

34 % har arbete (ofta inom lokalvård, äldreomsorg och hotell/restaurang).

91 % som inte har jobb, söker jobb.

90 % av de som sökt jobb har ordnat det via kontakter eller sökt själva.

3 % har fått jobb via Arbetsförmedlingen.

60 % vill stanna kvar i Sverige.

27 % mår psykiskt dåligt och behöver hjälp.

84% är kvinnor.

66 % bor i regionerna Stockholm, Skåne, Västra Götaland.

För mer information om initiativet UPSC, kontakta Camilla von Otter, Kommunikationsansvarig 070-400 51 45, camilla.vonotter@beredskapslyftet.se

För intervju med företag som rekryterat med hjälp av UPSC eller med jobbkandidat som fått anställning, eller Fredrik Hillelson, initiativtagare till Beredskapslyftet och VD på Novare, kontakta Camilla von Otter, Kommunikationsansvarig 070-400 51 45, camilla.vonotter@beredskapslyftet.se