Hyllningsparad genom Stockholm för regionens intensivvårdspersonal

Den ideella föreningen Beredskapslyftet, tillsammans med Stockholms Handelskammare, planerar att bjuda in ca 3000 medarbetare, främst på IVA- och IMA-avdelningarna, i Region Stockholm till en hyllningsparad. Evenemanget är tänkt att ske i början av november och inbjudan kommer gå ut brett.

Beredskapslyftet och Stockholms Handelskammare vill på detta sätt möjliggöra för allmänheten att visa sin uppskattning och för vårdens medarbetare att motta densamma. Beridna Högvakten och Försvarsmakten är inbjudna att leda paraden.

- Det här gör vi för de som står i fronten för kampen mot covid-19 inom vården, och särskilt för de på regionens IVA- och IMA-avdelningar. Nu när restriktionerna lyfts signalerar det början på slutet för pandemin. För många i vården har det varit hårt, slitsamt och oroligt - detta är vårt sätt att göra det möjligt för stockholmarna att uppmärksamma, hylla och tacka för de insatser som gjorts. Vi hoppas att många kommer sluta upp längs paradvägen för att visa sin tacksamhet, säger Fredrik Hillelson, medgrundare Beredskapslyftet.

Arrangemanget kommer genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens gällande rekommendationer.

Fredrik Hillelson, medgrundare av Beredskapslyftet, 073-520 00 62

Karolin A. Johansson, projektledare, 076-141 66 70

Beredskapslyftet startade i mars 2020 av Novare tillsammans med Wallenbergstiftelserna och Sophiahemmet Högskola. Beredskapslyftet mobiliserade tillfälligt tillgängliga personalresurser för att stödja svenska arbetsplatser inom vård, skola och omsorg som var starkt pressade under coronakrisen eller i behov av akut hjälp. Idag är Beredskapslyftet en ideell förening. www.beredskapslyftet.se