Svenskarnas stöd till ukrainska flyktingar i Sverige kartlagt i stor undersökning

I en nyligen genomförd undersökning av Novus, på uppdrag av den ideella föreningen Beredskapslyftet inför två-årsdagen av Rysslands invasion, framkommer det att svenskar har en övervägande positiv syn på ukrainare som söker skydd i Sverige från kriget.

Undersökningen, som utfördes i januari 2024, avslöjar att:
En stor majoritet (72%) av svenskar välkomnar ukrainska flyktingar med en positiv attityd.
En överväldigande del (86%) håller med om att Sverige gör rätt i att erbjuda skydd åt ukrainare under kriget.
Många (77%) ser gärna ukrainare som kollegor och 63% stöder idén om permanent uppehållstillstånd för dessa individer.

Undersökningen visar också på ett starkt stöd för att ukrainska flyktingar ska få tillgång till vuxenutbildning (82%), personnummer (62%), samt Bank-ID och Swish (70%) - tjänster som för närvarande är begränsade under massflyktsdirektivet.

Trots det positiva mottagandet visar undersökningen på en kunskapsbrist bland svenskarna angående den ukrainska befolkningen i Sverige och det ekonomiska stöd som erbjuds till arbetslösa ukrainare från Migrationsverket - bara 12% är medvetna om att ukrainare får 71 kronor per dag. Endast en mindre del är medvetna om antalet ukrainare som sökt skydd eller det ekonomiska stöd de erhåller.

- Vi välkomnar att regeringen, genom migrationsminister Maria Malmer Stenergard, meddelat att man vill underlätta för ukrainska flyktingar att bli folkbokförda i Sverige. Detta förslag, som också speglar det starka stödet från det svenska folket, skulle drastiskt förbättra möjligheter för ukrainare i Sverige att få personnummer, tillgång till vård och utbildning men också nå viktiga vardagstjänster som Bank-ID och Swish. Det här kommer vara avgörande för en lyckad integration av den här gruppen, där många nu planerar för att stanna i Sverige, säger Malin Crona, generalsekreterare, Beredskapslyftet.

Kontakt
För mer information, ring Malin Crona, generalsekreterare Beredskapslyftet, 072 308 72 94.

Bakgrundsinformation
Massflyktsdirektivet, aktiverat på EU-nivå efter Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022, ger ukrainska flyktingar rätt att vistas och arbeta i Sverige och även tillgång till akut sjukvård. Trots detta stöter de på hinder som begränsar deras tillgång till viktiga tjänster och full integration på arbetsmarknaden.

Om Beredskapslyftet
Beredskapslyftet startade under våren 2020 av Novare tillsammans med Wallenbergstiftelserna och Sophiahemmet Högskola. Tillsammans skapade de en intensivutbildning för att omskola permitterad kabinpersonal från SAS med målet att de snabbt skulle gå ut och avlasta vården under pandemin. Idag är Beredskapslyftet en ideell förening som fungerar som en plattform för att mobilisera resurser från näringslivet i syfte att stötta samhället vid kriser och större händelser. Stiftare av föreningen är FAM, Novare och SAAB. Sedan starten har Beredskapslyftet startat ett flertal initiativ, bland dem finns Ukrainian Professional Support Center och det brottsförebyggande programmet Rätt Kurva. Läs mer på www.beredskapslyftet.se