Berghselever ifrågasätter svenskheten

Inför 2015 års slututställning på Berghs School of Communication, som i år går under temat emotions, har en av de 18 examensgrupperna ställt frågan ”Vad är svenskhet?”. Med kampanjen ”By anyone, from anywhere” vill studenterna utforska bilden av svenskhet.

Tidigare i våras fick examensgruppen bestående av sju studenter från olika utbildningar i uppgift att skapa kommunikation för det norska företaget Gelato Group. Uppdraget bestod bland annat i att lansera den nya tjänsten Gelato Cloud, en digital trycktjänst som förenar designers över hela världen genom en molntjänst öppen för alla.

– Vi vet att kommunikation kan förändra och vi vill engagera människor till förändring genom att väcka känslor och eftertanke. Genom att tillhandahålla ett analogt forum vill vi sätta varumärket i ett större samhälleligt sammanhang, säger Louise Sundström, ansvarig för projektets marknadskommunikation.

Genom kampanjen ”By anyone, from anywhere” vill studenterna lyfta frågan om demokrati och tryckfrihet och samtidigt erbjuda ett nytt forum för samhällsdebatt där det analoga och digitala möts. Tanken med konceptet är att människor från runtom i världen ska erbjudas möjlighet att uttrycka sig kreativt genom print kring en specifik samhällsfråga.

Den 21-23 maj har Berghs School of Communication sin återkommande slututställning. Under de tre dagarna kommer ett kollage av bilder att växa fram på skolans innergård. Eftersom verket är levande kan besökare som inspirerats engagera sig genom att skicka in bidrag och därigenom delta i kampanjen.

Presskontakt: Linn Hultén
E-post: linn.hulten@student.berghs.se

Berghs School of Communication

Gelato Group
Gelato Group är ett skandinaviskt företag som bygger världen mest intelligenta molntjänst för trycksaker och för den 900 miljarder dollar stora tryckeribranschen in i den kollaborativa konsumtionens tidsålder. Sedan företaget grundades 2007 har det bygds upp en plattform som förbinder tryckerier över hela värden in i ett globalt ”print cloud” med snabb leverans till 40 länder. Gelato Group har huvudkontor i Norge, med övriga kontor i Sverige, Estland och Ukraina. För ytterligare information, besök www.gelatogroup.com.