Berghselever lyfter ledare i skymundan

Runtom i samhället finns personer som arbetar för att guida unga genom livet. Ibland rör det sig om ideella krafter och personer i samhället som med sitt ledarskap blir avgörande för människors liv. Det är ledare som sällan syns i det offentliga rummet, något som elever på Berghs School of Communication tillsammans med organisationen Ledarna vill ändra på.

Årligen arrangerar Berghs School of Communication en slututställning där skolans elever tar fram kommunikationslösningar på olika utmaningar som organisationer och företag står inför. Varje slututställning har ett övergripande tema och koncept som knyter samman projekten samtidigt som temat speglar trender inom kommunikationsbranschen. I projekt Ledstjärna som en av studentgrupperna tagit fram kan allmänheten lyfta ledare som annars inte uppmärksammas.

– Ledarna är en organisation som jobbar för att alla ska ha en bra chef. Vårt förslag till Ledarna är att de ska lyfta de ideella krafter som varje dag arbetar för att göra skillnad på riktigt. Det är ledare utan officiell titel som har de egenskaper som varje chef borde ha, säger Josefine Gillver som studerar projektledning på Berghs.

Genom att lyfta goda exempel ur civilsamhället menar eleverna att synen på bra ledarskap kommer att breddas och därmed även intresset för chefskap växa hos unga.

Det har länge pratats om att dagens unga inte vill bli chefer och detta har väckt en oro då 48 chefer varje arbetsdag går i pension. Organisationen Scouterna har i dagarna publicerat en undersökning som visar att bland deras medlemmar vill nära nio av tio testa på ledarskap. Detta är ingen slump eftersom Scouterna är en av många idéburna organisationer som aktivt jobbar med att bredda bilden av vad ledarskap innebär. I Ledarnas kommande kampanj ska fler goda exempel lyftas.

– Alla chefer behöver vara goda ledare. Detta är något vi arbetar för genom att erbjuda verktyg och utbildning till våra medlemmar. Genom att lyfta inspirerande exempel hoppas vi att våra medlemmar ska lockas till dialog och erfarenhetsutbyte, säger Ledarnas VD Per Hedelin.

Eddie Lundbäck

E-mail: eddie.lundback@student.berghs.se