Berghselever skapar tillgång till andras syn

I veckan visar avgångseleverna från Berghs School of Communication upp sina slutprojekt under temat ”The Goosebump Factor”. Examensgruppen som fick LensWay som kund ger besökarna på Berghs Grad Show möjlighet att låna syn - från människor över hela världen.

Inför examen från Berghs School of Communications delas eleverna från de olika utbildningarna in i examensgrupper. Tillsammans ska de lösa en kommunikationsutmaning från ett företag eller en organisation. Lösningen behöver även bygga på det tema Berghs studentbyrå valt. I år är temat känslodriven kommunikation med konceptet ”The Goosebump Factor”.

Under våren har examensgruppen med LensWay som kund arbetat fram ett koncept som ger emotionella värden till en annars generisk produkt, linser.

– Optikbranschen är väldigt pris- och produktfokuserad. Vi bestämde oss för att röra oss ifrån detta och istället arbeta fram en kommunikation kring det linsbärare faktiskt köper. Nämligen fortsatt tillgång till synen som sinne, säger Urban Wirdheim, copywriter i examensgruppen.

För att skapa ett emotionellt värde till slututställningen på Berghs Grad Show presenteras ett koncept som sätter just synen som sinne i fokus. Det som ska ge besökarna den efterfrågade gåshudseffekten är en synbank:

–      Vi ger besökarna tillgång till syn de inte har. Från Sveavägen kommer man till exempel kunna låna syn från en student i Kapstaden – vad ser hon? Om du hade bott i Seoul hur hade din resväg till jobbet sett ut då? Vad ser man om man befinner sig i Kobane där IS dragit fram? Se är att uppleva och med synbanken får man se andra människors verklighet. Jag tror att lånad syn kan skapa en respekt för hur olika livet kan se ut runt om i världen, fortsätter Fanna Ndow Norrby, PR och presskontakt i examensgruppen.

Fanna Ndow Norrby

E-post: fanna.ndow.norrby@student.berghs.se