Berghselever vill minska svenskars fördomar

Sju studenter från Berghs School of Communication har under sitt examensarbete tagit fram ett koncept där Sverige speglas av fördomar ifrån människor utanför Europa. Varför? För att visa vilken felvisande bild fördomar kan bringa.

Under våren har 18 grupper på Berghs School of Communication jobbat med olika uppdragsgivare för att skapa kommunikativa lösningar där de övergripande temat ”the goosebump factor” legat i fokus. Ett av företagen som valt att jobba med en examensgrupp är Swedfund, svenska statens utvecklingsfinansiär. På torsdag 21/5 går slututställningen för examensprojekten av stapeln.

Svält, krig, aids och diktatur. Det är i huvudsak vår bild av den afrikanska kontinenten, en bild som är långt ifrån nyanserad. För Swedfund är det viktigt att bilden är riktig och nyanserad eftersom deras uppgift är att bekämpa extrem fattigdom, framförallt i Afrika.

Det är bara 13% av befolkningen som känner till Swedfund och behovet av synlighet har tidigare inte varit så stort. Men då Swedfund bör öka sin kännedom för att allt bättre kunna genomföra sitt framtida uppdrag via ökat förtroende och starkare resurser krävs mer offensiv kommunikation. Målet blev därför att göra Swedfund mer relevanta och nära skattebetalarnas verklighet och samtidigt prata om ett viktigt ämne.

- Jag tycker ofta att den vanliga reklambranschen är lite för försiktig när den ska handskas med biståndsaktörer likt Swedfund. Därför ville vi prova något nytt och låta studenter utmana både oss och branschen”, säger Kai Sundström, Director of Communications på Swedfund.

Kampanjen: Greetings from Sweden

För att nyansera bilden och visa på det stora glappet mellan fördomar och verklighet, skapade vi ett nytt Sverige baserat på världens fördomar. Kampanjen heter ”Greetings from Sweden” och tar avstamp i en turistfilm som sprids via Youtube och Facebook. Filmen är baserad på de fördomar och nidbilder av Sverige som vi fått fram genom research och intervjuer. I samband med filmen kommer vi placera ut en pop-up butik inredd som en klassisk turistshop. Skillnaden är att vi låtit trycka upp klassiska turistattiraljer utifrån de fördomar som dykt upp under vår research, souvenirer från det nya Sverige helt enkelt. Pop-up butiken kommer placeras på olika platser för att väcka uppmärksamhet och nyfikenhet.

Kontakt:
Christoffer Sjölander