Garnet ska öppna spärrarna till stan

Alla har inte en biljett till kulturen. Att resa med Stockholms kollektivtrafik blir allt dyrare. Vilket leder till att speciellt ungdomar som bor utanför stan utesluts från möjligheten att ta del av stadens kulturella utbud. Inför Berghs slututställning har en examensgrupp kopplat ihop slöjd med frågan om vem som har tillträde till stadens kulturliv.

Nämnden för Hemslöjdsfrågor ska verka för ett kulturliv som alla har möjlighet att ta del av. Det var även det som blev utmaningen för en av examensgrupperna på Berghs School of Communication.

– Vi har tagit fram en idé på hur man skulle kunna göra göra staden och kulturen tillgänglig för alla, säger Evelina Svensson, copywriter i arbetsgruppen på Berghs School of Communication.

Lösningen blev att bjuda in ungdomar att skapa sin personliga biljett in till stan och kulturen. Konceptet går under namnet ACCESS X STHLM och ska lyfta frågan om att alla inte har tillträde till kulturen. Genom att förvandla sitt Access-kort till en accessoar i form av ett handgjort armband, är tanken att ungdomar ska få gratis tillträde på bussar och tåg under ungdomsfestivalen WE are STHLM. På ett handgripligt sätt kan ungdomar därmed själva skapa en förändring och en väg in i kulturen.

– Mycket spännande att se hur Berghsstudenter visar hur slöjd kan skapa förändring. De har hittat ett sätt att ge slöjden samtidsrelevans och bidra till en positiv samhällsutveckling, säger Marie Fagerlind som jobbar med ungdomsfrågor på Nämnden för Hemslöjdsfrågor.

Hela lösningen kommer att presenteras på Berghs Grad Show 2015 på Sveavägen 34 mellan den 21 - 23 maj 2015.

Hanna Nordström

E-mail: hanna.nordstrom@student.berghs.se