Hjälp Systembolaget att minska vinsten

Till Berghs School of Communications slututställning i år har åtta studenter fått i uppdrag från Systembolaget att få unga vuxna att reflektera över sin alkoholkonsumtion. Kampanjen “Hjälp oss att minska vinsten” handlar om att Systembolaget inte drivs av vinstintresse.

Arbetsgruppens utmaning handlade om att få den yngre målgruppen att förstå att Systembolaget drivs av folkhälsa och inte för att tjäna pengar till staten. Genom kampanjen “Hjälp oss att minska vinsten” vill Berghs-studenterna inte bara prata om att Systembolaget är ett icke vinstdrivande företag utan även visa på det.

– Det har varit utmanande och spännande att jobba med något vi kallat för ett tvärtom-uppdrag. Till skillnad från alla andra uppdrag på Berghs har det handlat om att minska, istället för att öka ett företags vinst, säger Johanna Sturk PR-ansvarig för arbetsgruppen.

Kampanjen handlar om att skapa olika verktyg, både utanför och i butik, som hjälper individer att enklare hålla koll på sina alkoholinköp. Målet är att få målgruppen att reflektera över sin alkoholkonsumtion och se en tydlig personlig vinning i Systembolagets existens.

– Unga människor är en viktig målgrupp för oss och det har därför varit både inspirerande och spännande att få Berghs-studenternas idéer kring hur vi bättre kan nå dem, säger Malin Forkman, Chef kommunikationsutveckling på Systembolaget.

Den 21-23 maj öppnar Berghs School of Communication upp dörrarna för årets slututställning där bland annat Systembolagets arbetsgrupp kommer visa upp kampanjen “Hjälp oss att minska vinsten.”

Arbetsgrupp:
Johanna Sturk: PR