Så digitaliserar Berghsstudenter lokaltidningen Mitt I

I slutet av nästa vecka presenteras resultatet av ett samarbete mellan sju studenter från Berghs School of Communcation och lokaltidningen Mitt i. Samarbetet är ett initiativ från Mitt i för att ta fram förslag på hur tidningen kan utveckla både varumärke och produkt i digitala kanaler.

Tidningsdöden är ett välkänt fenomen och fastän gratistidningen inte känt av samma nedgång som tidningsbranschen generellt, efterfrågar marknaden utveckling. Trots detta är det få lokala tidningsaktörer som lyckats knäcka nöten kring hur de ska konvertera print till en lokal digital plattform. Under våren har Mitt i tillsammans med en projektgrupp från Berghs School of Communication inlett ett längre samarbete för att försöka hitta förslag till en lösning.

− Samarbetet med Berghs ger oss både inspiration och nya, konkreta idéer kring hur vi utvecklar våra digitala produkter på sikt. Resultatet från projektet kommer vara ett viktigt bidrag till de egna produktutvecklingsprojekt vi startar upp framöver”, Säger Erik Norberg, VD på Mitt i.

Förslaget är en digital plattform som låter användaren upptäcka lokala nyheter i sin närhet. Plattformen för samman annonsören med läsaren, vilket gör erbjudanden relevanta för båda parter. Genom innovativa lösningar kring hur användare konsumerar platsbaserade, redaktionella nyheter hoppas studenterna få en yngre generation att hitta till lokalmedia.

− Vi ser en möjlighet för hyperlokala plattformar. I en allt mer globaliserad värld blir viljan att stärka den lokala samhörigheten större. Vi har tagit fram ett förslag på en ny typ av plattform, där nyhetsvärde möter närhetsvärde och ger användaren en möjlighet att knyta an till sin omgivning – kärnan av det mitt i gjort fast 2.0, säger Rebecca Lundin, Planner i projektgruppen från Berghs.

På slututställningen den 21-23 maj kommer studenterna visualisera hur den digitala plattformen fungerar samt låta konceptet ta plats i Berghs lokaler genom att visa hur framtidens lokaljournalistik kan upplevas. Samarbetet mellan Berghs och Mitt i kommer följa temat känslodriven kommunikation.

E-mail: mikaela.pedersen@student.berghs.se

Mitt i (Mitt i Stockholm AB) är en helt annonsfinansierad lokaltidning som ges ut i 31 versioner för olika områden i Storstockholm inklusive innerstaden. Tidningarna delas ut på tisdagar i 857 000 exemplar (2012) från Botkyrka i söder till Vallentuna i norr. Tidningsidén är att ge läsarna nära nyheter som "berör och engagerar". Tidningen innehåller insändare, nyheter, reportage, kultur, sport och liknande. Mitt i har för närvarande 1 015 000 läsare varje vecka.

Berghs School of Communication
Berghs School of Communication blev år 2014 utsedd till världens bästa kommunikationsskola. Varje dag samlas över 200 heltidsstudenter och många fler kursare i lokalerna på Sveavägen 34. Tillsammans bygger heltidsstudenterna just nu årets examensutställning med temat känslodriven kommunikation och konceptet ”The Goosebump Factor”. Utställningen kommer äga rum 21-23 maj.