Berghs får ny ägare i AcadeMedia

Berghs School of Communication kommer att bli en del av AcadeMedias vuxenutbildning som, i och med förvärvet, tar ett betydande steg framåt i sin expansion på privatmarknaden. Berghs är en globalt erkänd skola, känd för att erbjuda några av världens bästa kommunikationsutbildningar.

Christer och Camilla

Camilla Wallander, VD Berghs och Christer Hammar, chef AcadeMedias vuxenutbildning

-Berghs är en fantastiskt fin skola som vi sedan länge har stor respekt för. AcadeMedias vision är att driva utvecklingen av framtidens utbildning och vi ser fram emot att tillsammans med alla på Berghs få fortsätta utveckla verksamheten såväl i Sverige som internationellt, säger Christer Hammar, chef för AcadeMedias vuxenutbildning.

Att kunna kommunicera väl, och att hitta kreativa lösningar, blir allt viktigare i arbetslivet. Det krävs också ökad samverkan, kritiskt tänkande och problemlösning över olika yrkesområden. Allt detta är kärnan i Berghs utbildningsfilosofi.

-Berghs stärker AcadeMedias befintliga erbjudande inom vuxenutbildning. De arbetar nära näringslivet och många av deras lärare tillhör de främsta inom sitt yrke, alltså den profession de också undervisar i. Det ska bli fantastiskt roligt att arbeta tillsammans framöver, säger Christer Hammar.

-Efter 23 års ägarskap och en fantastisk utveckling är vi glada och stolta över att lämna över stafettpinnen till Academedia. Vi är övertygade om att Berghs tillsammans med ny ägare kan fortsätta att utvecklas ytterligare, säger Mikael Kaunitz, avgående styrelseordförande och ägarrepresentant för Intendia Group.

Berghs kommer att komplettera vuxenutbildningens nuvarande varumärken, där bland andra två av världens främsta skolor inom spelutveckling, med stort fokus på design, ingår: The Game Assembly och Futuregames.  Med sitt starka varumärke och mer än 80 års erfarenhet inom kommunikationsområdet stärker Berghs AcadeMedias position som en ledande aktör inom utbildning riktad till vuxna.

Camilla Wallander, VD för Berghs, säger:

-Berghs är en skola som håller en hög utvecklingstakt, och det är viktigt för oss att ha en stabil framtidsorienterad ägare. Vi tror att AcadeMedia kan ge oss bra förutsättningar att fortsätta göra skillnad och starkare möjligheter att utvecklas. Vi har utvecklat människor och varumärken sedan 1941, och bidrar med en viktig förändringskraft i samhället.

Mellby Gård, som största ägare i AcadeMedia, är en långsiktig investerare som stödjer företag med hög entreprenörsanda och stor innovationskraft. Johan Andersson, VD för Mellby Gård, kommenterar förvärvet:

-Berghs blir ett spännande tillskott till Academedias vuxenutbildning då de ligger i framkant och bidrar till att lyfta fram nya tankesätt och starka innovationsmöjligheter.

Det livslånga lärandet kommer att spela en allt större roll i samhällets framtid, där behovet av att anpassa sig till förändringar är påtagligt och många människor står inför flera olika karriärer i sitt liv.

-Det är glädjande att kunna erbjuda fler individer att fortsätta utveckla sina kunskaper och sin innovationsförmåga, säger Christer Hammar.

För pressförfrågningar och mer information, vänligen kontakta:

Christer Hammar, chef för AcadeMedias vuxenutbildning
E-post: christer.hammar@academedia.se

Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication
E-post: camilla.wallander@berghs.se

Om AcadeMedia
AcadeMedia är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland och Nederländerna. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

AcadeMedias vuxenutbildning erbjuder högkvalitativa utbildningar som främjar individuell och professionell utveckling. Verksamheterna inom vuxenutbildningen bedrivs främst inom yrkeshögskola, komvux och arbetsmarknadstjänster. Under ett år deltar över 100 000 vuxenstuderande på någon av de dryga 100 enheter som finns inom våra 20 varumärken runtom i Sverige. Läs mer om oss och alla våra varumärken på academedia.se.

Om Berghs School of Communication

Berghs är en världsledande framåtriktad skola inom kommunikation och har utsetts till ”School of the Year” vid sju tillfällen i den internationella tävlingen Future Lions i Cannes och är prisbelönta med topp 5 placering i One Show de senaste fem åren. Berghs startades 1941 och har ett omfattande utbud för att kunna utbilda alla inom kommunikationsbranschen. Berghs studenter är eftertraktade på arbetsmarknaden och att vår metodik med avstamp i integrerade arbetsgrupper är unikt inom yrkeshögskoleväsendet. Läs mer om Berghs på berghs.se.

Taggar: