Norrsken Foundation & Giva Sverige i samarbete med Berghs i 22 pro bono-uppdrag

Idag inleder Berghs avgångsstudenter sin sista kurs på skolan. Nytt för i år är att de genomför två arbeten parallellt; ett examensprojekt och ett pro bono-uppdrag. Som vanligt i tvärdisciplinära grupper om sju till åtta personer. Berghs har sedan många år tillbaka ett nära samarbete med Giva Sverige och i år utökas det även med Norrsken Foundation. Genom dessa parter har ett urval av uppdrag gjorts, för att hitta de som kan få starkast värde av kraften och energin från ett studentteam.

De företagen som valt att utmana sin kommunikation genom årets examensprojekt har en spridning mellan allt från stora svenska industrier, retail, konsultverksamheter och organisationer. I år adderas ytterligare 22 pro bono-uppdrag och de som fått äran att väljas ut är: Friluftsfrämjandet, Just arrived, Civil Right Defenders, RFSL, RFSU, Skålen, OCD-förbundet, Lockero, Mypick, Volta Greentech, Pratham Sweden, The Hunger Project, She for She, Ung Cancer, Mealsizer, Barnfonden, Chaintraced, Relate, Astma och allergiförbundet, Insamlingsstiftelsen Njurfonden, KFUM och Krafthem.

“Med allt som pågår i världen och hur mycket det påverkar privatpersoner såväl som företag, så har vi velat ge ett extra värde genom att möjliggöra ett stort antal pro bono-uppdrag till våra studenters avslutande arbete på skolan. Som Berghs alumn tycker jag att det är fantastiskt att studenterna får vidga sina vyer och i år fokusera på två uppdrag” säger Lina Kellgren, marknadschef Berghs.

”Att så många av våra medlemsorganisationer i år får chans att ta del av dessa pro-bono uppdrag är otroligt värdefullt. För små ideella organisationer innebär tillgången till kunskapen, kreativiteten och nytänkandet hos Berghs studenter en möjlighet att skapa relevant kommunikation som kan ha avgörande strategisk betydelse, något som organisationerna inte skulle ha chans att göra annars.” Säger Charlotte Rydh, Generalsekreterare Giva Sverige

”Under året som gått har Berghs studenter gång på gång visat på en enorm empatisk förmåga i projekt vi varit involverad i, vilket ju är en otroligt viktig del i den kreativa processen. Det har funnits en vilja att förstå syftet med brieferna, köpa in sig på läget, göra små problem till prima förutsättningar och kreera därefter. Vi har fått se leveranser med strategisk förståelse och en kreativ höjd. Vi ser fram emot fler och mer samarbeten framöver!” Säger Nina Wenström, Head of Design Norrsken Foundation.

“Samarbetet med Berghs är fantastiskt för våra impact-startups på Norrsken! Flera av dem har verkligen letat efter ett sätt att ta sin marknadsföring till nästa nivå. Att bli tilldelad en grupp skickliga kommunikatörer från Berghs är ovärderligt för många av våra nystartade företag och gör det möjligt för dem att skapa ännu mer positiv inverkan”. Säger Oskar Malm Wiklund, Member Experience & Tech Norrsken Foundation

Som en avslutning av studenternas intensiva examensperiod äger Berghs Festival rum den 21 och 22 maj.

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Skolan erbjuder heltidsutbildningar och internationell bachelor, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på skolans inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.

Lina Kellgren

Marknadschef

lina.kellgren@berghs.se

Berghs School of Communication

Bobergsgatan 48, Stockholm

berghs.se

Taggar:

Snabbfakta

Idag inleder Berghs avgångsstudenter sin sista kurs på skolan. Nytt för i år är att de genomför två arbeten parallellt; ett examensprojekt och ett pro bono-uppdrag. Som vanligt i tvärdisciplinära grupper om sju till åtta personer. Berghs har sedan många år tillbaka ett nära samarbete med Giva Sverige och i år utökas det även med Norrsken Foundations. Genom dessa parter har ett urval av uppdrag gjorts, för att hitta de som kan få starkast värde av kraften och energin från ett studentteam.

Citat

Med allt som pågår i världen och hur mycket det påverkar privatpersoner såväl som företag, så känns det otroligt kul att få ge lite extra värde till de pro bono-uppdragen som involverat sig i våra studenters avslutande arbete på skolan. Som alumn själv tycker jag även att det är fantastiskt att studenterna får vidga sina vyer och i år fokusera på två projekt istället för ett.
Lina Kellgren, marknadschef Berghs
Att så många av våra medlemsorganisationer i år får chans att ta del av projekt pro bono är otroligt värdefullt. För små ideella organisationer innebär tillgången till kunskapen, kreativiteten och nytänkandet hos Berghs elever en möjlighet att skapa relevant kommunikation som kan ha avgörande strategisk betydelse, något som organisationerna inte skulle ha chans att göra annars.
Charlotte Rydh, Generalsekreterare Giva Sverige
Nina Wenström, Head of Design Norrsken Foundation