Studentbyrån på Berghs vill lyfta det ofärdiga i årets examensutställning

Report this content

Den 24-25 maj är det dags för Berghs examensutställning, i form av en tvådagarsfestival. Årets koncept är "Unfinished" – en hyllning till den pågående kreativiteten, i kontrast till det polerade slutresultat som vi oftast möts av i offentliga rum. Festivalen förverkligas av Studentbyrån, detta år bestående av elva studenter på skolan.

Berghs festivaldagar bjuder på 23 polerade examensprojekt skapade av totalt 158 studenter – men också en insyn i den opolerade arbetsprocessen bakom dessa. Besökare kommer dessutom att ges möjlighet att själva vara delaktiga i det kreativa arbetets olika faser, fysiskt manifesterade runtom i huset. Skolan fylls som alltid under festivalen med kommunikation, liveartister, överraskande installationer och mingel.

- Vi vill rikta strålkastarljuset på hur idéer växer och tar ny form beroende på vem de möter, i en kreativ process som aldrig riktigt blir klar. När vi kan använda mängder av nya AI-verktyg i vårt hantverk behöver vi reflektera ännu mer över hur vi tillför det unika som skapar värde, säger Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication.

Ett av inslagen på årets utställning går under namnet “Unfinished Thoughts” - hundratals minuter videomaterial med studenternas egna reflektioner från kreativa processer, insamlade under examensarbetets sex veckor.

- Att vara ofärdig är att vara obekväm, utforskande och mottaglig. Festivalens identitet och uttryck utgörs av en balans mellan det polerade och det mer organiskt mänskliga. Visuellt vill vi gestalta det strukturerade kaoset som utspelar sig bakom stängda dörrar, genom skisser och hafsiga illustrationer som ett lager ovanpå det slipade och strikta, säger Lindy Dyvelcrona, Communication Design-student i studentbyrån.

Berghs studentbyrån 2024 består av:

Matilda Holmqvist, Art Director 2224
Ebba Littson Gustafsson, Produktionsledning 2324
Stella Wallander, Public Relations 2324
Mira Claesson, Copywriter 2224
Jonathan Sandberg, Communication Design 2224
Hanna Åhlander, Produktionsledning 2324
Lindy Dyvelcrona, Communication Design 2224
Victoria Schiller, Growth Marketing 2324
Paula Menyes, Digital Design & Strategy 2324
Ebba Siri Bygren, Produktionsledning 2324
Robin Marklund, Public Relations 2324

Info:

• Plats: Bobergsgatan 48, Norra Djurgårdsstaden
  • Tid: Fredag 24 maj (kl 12-00) och Lördag 25 maj (kl 12-17)
  • Studentprojekt från 158 studenter
  • Utställning: 23 examensprojekt
  • Installationer, DJ och uppträdanden
  • Utomhusoas, barer och mat

Läs mer och anmäl dig genom att klicka här

Kontakt:

Stella Wallander: stella.wallander@student.berghs.se, mobil: 073-312 48 47
Lisa Koikeroinen: lisa.koikeroinen@berghs.se, mobil: 073-510 09 55

Berghs School of Communication offers strategic and creative education at various levels within marketing communication. The school provides full-time education and international bachelor's degree programs, over 80 part-time courses, as well as tailored education for organizations and businesses. Every year, around 3000 people attend some form of education at Berghs - in Sweden or abroad. Additionally, approximately 3000 people attend the school's inspirational seminars. Berghs is located in central Stockholm and is part of the Intendia Group educational conglomerate.