Låt dig utmanas på Berghs slututställning i maj

Årets slututställning på Berghs uppmärksammar oliktänkande samarbeten som en förutsättning för stark kommunikation. Mellan 24-27 maj hålls utställningen och besökaren guidas genom utställningen, där 18 examensprojekt visas med uppdragsgivare som Microsoft och Pride. På en särskild mobilsajt kan besökarna se och dela alla projekt.

Under 24-27 maj pågår Berghs School of Communications årliga slututställning. Upplevelsen börjar innanför dörren med ljusinstallationer och den interaktiva trappan leder upp till utställningens början. En planerad väg för besökaren genom utställningen med examensprojekt som visar lösningar där konsumenten är en del av kommunikationen. En mobilsajt, skapad i samarbete med Dareville, höjer besöksupplevelsen genom filmklipp, text och ljudfiler som besökarna kan lyssna på under utställningen.

I år har utställningen fått namnet Great Minds Don’t Think Alike och handlar om oliktänkande som en förutsättning för kreativa samarbeten. Skolan samarbetar med personer från olika branscher för att illustrera årets tema. En av dessa är MoMas kreativ chef, Julia Hoffmann som uppmärksammade utställningen när hon besökte Stockholm i april för att tala på Moderna Museet.

”Jag älskar årets utställningstema! Jag tog en bild av affischen, den är precis i min smak. Berghs studenter gör så fantastiska saker och jag skulle älska att samarbeta med skolan.” säger Julia Hoffman, kreativ chef på MoMA i New York.

Under fyra dagar ställer examensgrupperna ut sina projekt för årets 18 uppdragsgivare och grafisk design-studenterna ställer bland annat ut mönsterkollektioner och konstfilmer. Även själva slututställningen är ett examensprojekt, planerad och producerad av Studentbyrån, en grupp studenter från Berghs olika heltidsutbildningar.

“Med konceptet ‘Great Minds Don’t Think Alike’ vill vi belysa de farhågor som vi ser i både branschen och världen. Visst är livet lättare om man omger sig med liktänkande, men för att resultatet ska kunna bli magiskt måste man blanda människor med olika erfarenheter” säger David Alledal, copywriter i Studentbyrån.

De 18 uppdragsgivarna för årets examensprojekt kommer alla medverka på utställningen och är: Hufvudstaden, Hilding Anders, Diners Club, Adecco, Distriktstandvården, Löfbergs Lila, Microsoft, Monyx, Parks and Resorts, Svenska Spel, Stadsmissionen, Svenska Jägarförbundet, Stadsledningskontoret, Svenska Tidsskrifter, Zest Care, Universal Music och Pride.

Studentbyrån är en sammansatt grupp studenter från Berghs kommunikationsutbildningar. Tillsammans ansvarar de för den årliga slututställningen.

Besök utställningen på Sveavägen 34 i Stockholm. Vernissage 24-25 maj, öppen för allmänheten 26-27 maj. Läs mer om utställningen på www.berghsgradshow.com

För mer information kontakta:
Anna Kjellander, pressansvarig, Studentbyrån
anna.kjellander@berghs.se  070 825 28 21

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på våra inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och ägs av den norska koncernen Anthon B Nilsen som driver flera andra skolor, däribland Westerdals School of Communication och universitetet NITH i Oslo.

Snabbfakta

Julia Hoffman, kreativ chef på MoMA i New York
Med konceptet ‘Great Minds Don’t Think Alike’ vill vi belysa de farhågor som vi ser i både branschen och världen. Visst är livet lättare om man omger sig med liktänkande, men för att resultatet ska kunna bli magiskt måste man blanda människor med olika erfarenheter.
David Alledal, copywriter i Studentbyrån.