Bergo Flooring lanserar sportgolv för den snabbt växande sporten pickleball

Pickleball, en sport som snabbt växer i popularitet, kräver specifika underlag för att uppnå rätt spelupplevelse. Pickleballunderlaget Bergo Ultimate FLOW™ är ett nytt golv från Bergo Flooring, som är särskilt utvecklat med fokus på att möta marknadens krav på korrekt prestanda för pickleballspel.

Bergo Ultimate FLOW™ är konstruerat för att skapa ett mjukare underlag än traditionella ytor, vilket maximerar bollkontroll, studs och friktion, allt för att skapa den ultimata spelupplevelsen. Tillverkat av högkvalitativa material är detta hållbara golv byggt för att stå emot intensiva spel, samt att kunna ligga ute året om. Installationen är snabb och enkel, utan behov av verktyg, kemikalier eller lim, vilket gör det perfekt för annars hårda betong- eller asfaltytor.

Bergo Ultimate FLOW-banan för både inom- och utomhusspel förvandlar en trist yta till en färgglad spelyta. Foto: Bergo Flooring

Spelplanen är ungefär lika stor som en badmintonplan och du spelar över ett nät som liknar tennisens. Pickleball spelas med ett rack som ser ut som ett strandtennisrack och bollen liknar en innebandyboll. Pickleball, med sin unika blandning av enkelhet och social interaktion, är USA:s snabbast växande sport och växer nu stort i Europa.

För att möta marknadens behov har Bergo Flooring utvecklat ett mjukare golv särskilt för pickleball, som ger bra bollstuds och ergonomi för sporten. Golvet kan även användas som underlag för andra bollsporter, t ex basket.

Bergo Ultimate FLOW™ uppfyller kraven för golv som utsätts för tufft väder, inklusive starkt solljus, regn, kyla och is. Dess innovativa design har ett integrerat låssystem med en inbyggd expansionslösning som gör att golvet kan röra sig fritt. Det perforerade mönstret ger utmärkt dränering och överlägsen ljudabsorption, vilket gör att man slipper vattenpölar och får en tystare spelupplevelse. Golvet är dessutom lätt att flytta, har en lång livslängd med 15 års garanti och är 100% återvinningsbart.

Bergo Ultimate FLOW kan installeras snabbt och enkelt och finns tillgängligt i flera kombinerbara färger. Foto: Bergo Flooring

Som sportgolv för pickleball är Bergo Ultimate FLOW™ testat och godkänt enligt den viktiga europeiska standarden EN14877 för utomhussportgolv. Det inkluderar också smarta tillbehör som integrerade linjer (50 mm) för att minska eller eliminera behovet av målning.

Tess Sjödin
tess.sjodin@flooring.se

Bergo Flooring är ett svenskt familjeföretag grundat 1972, känt för sina innovativa och hållbara golvlösningar. Företaget tillverkar golvlösningar som främjar rörelse och aktivitet och riktar sig både mot barn på gräsrotsnivå och eliten. All tillverkning sker i Anderstorp, Sverige. Bergo Flooring har alltid satt kundernas behov i främsta rummet och strävar efter att skapa de bästa partnerskapen på alla nivåer i värdekedjan. www.bergoflooring.se