Bergo Flooring officiell sponsor och golvleverantör till Svenska Basketbollförbundets 3x3-satsning

Report this content

De senaste åren har den streetbasketinspirerade sporten 3X3 vuxit explosionsartat. Sporten som spelas på en halv basketplan, mot en basketkorg och med tre spelare i varje lag blir ny OS-gren till OS i Tokyo 2020. Bergo Flooring levererar golven som snabbt monteras ihop till spelplaner och som dessutom kan flyttas och läggas på vilka plana underlag som helst.

Bergo Floorings sportgolv Bergo Multisport är speciellt framtaget för att ge rätt motstånd, studs och friktion och passar utmärkt för spel utomhus. Väder och vind påverkar inte golvets funktionalitet och eftersom golvet har små hål kan regn snabbt rinna av.

Golvplattorna som sätts ihop genom ett enkelt klick är oerhört lätta att installera och varken lim eller skruv behövs. Golvet kan läggas direkt på underlag som betong, asfalt och de allra flesta hårda och släta underlag.

• Det är en stor ära att bli officiell sponsor och 3X3-golvleverantör till Svenska Basketbollförbundet, säger Emil Lindén, vd Bergo Flooring. Vi vill främja rörelse och genom att kunna leverera ett golv till en spelplan som monteras på bara en timme hoppas vi på att fler ska kunna upptäcka möjligheterna till spontansport.

Golvet uppfyller även det internationella basketbollförbundet FIBAs standarder samt är enligt utvärderingar gjorda av Chalmers Tekniska Högskola skonsamt för rygg och leder.

- Genom 3x3 gör vi basket mer tillgängligt för ännu fler då spelformen kan spelas var som helst och på en liten yta. För utvecklingen är det därför viktigt att det anläggs nya planer, att fler utomhusplaner rustas upp och att vi tar sporten till platser där man inte hade förväntat sig det. Att ha en partner som Bergo Flooring, som är lyhörda och levererar golv med hög kvalitet och flexibilitet är oerhört betydelsefullt för oss, säger Mats Elsnitz, 3x3-ansvarig på Svenska Basketbollförbundet.

Bergo Flooring har tidigare levererat basketgolv till bland annat OS i London 2016 och till Nikes 3x3-turneringar.

I det närmaste spelas SM 3X3 under SM-veckan 28-30 juli med Bergo sportbana som underlag.

Taggar: