En ny gigantisk utomhusarena lockar till rörelseglädje i Lidköping

En stor aktivitetsyta på 6300 kvadratmeter har installerats vid Sparbanken Lidköping Arena. Den nya arenan, "Summer Move", täcker tillfälligt utomhusbandyplanen och är utrustad med sportgolv från Bergo Flooring. Den är utformad för en mängd olika sporter och är tillgänglig för alla invånare i Lidköping under sommaren.

Initiativet syftar till att uppmuntra fler invånare att delta i fysisk aktivitet och främja gemenskapen genom att erbjuda attraktiva aktivitetsytor. Området är öppet för alla åldrar, kostnadsfri att besöka, och erbjuder något för alla. Vanligtvis används bandyplanen endast från november till mars, men med de multifunktionella och färgglada sportgolven från Bergo Flooring är området nu levande och tillgängligt från maj till september.

Bergo UltimateTM sportgolv för både inom- och utomhusspel har förvandlat en grå och oanvänd betongyta till en färgglad aktivitetsyta. Foto: Bergo Flooring

Utvecklingen av aktivitetsytan är ett samarbete mellan Lidköpings kommun och Sparbanken Lidköping. Skapandet av denna yta främjar social sammanhållning, särskilt för barn och ungdomar som kan ha svårt att skapa kontakter på andra sätt. Målet är att erbjuda fler möjligheter till daglig fysisk aktivitet och därigenom förbättra hälsan för människor i alla åldrar.

Det godkända sportgolvet Bergo Ultimate™ från Bergo Flooring är tillverkat i Sverige, lätt att installera, hållbart, dränerande, portabelt och multifunktionellt, levererat i samarbete med Unisport Sweden.

Bergo UltimateTM kan installeras snabbt och enkelt och finns tillgängligt i flera kombinerbara färger. Foto: Bergo Flooring

Som sportgolv är Bergo ULTIMATE™ testat och godkänt enligt den viktiga europeiska standarden EN14877 för utomhussportgolv samt godkänt av FIBA. Det inkluderar också smarta tillbehör som integrerade linjer (50 mm) för att minska eller eliminera behovet av målning. Dess innovativa design har ett integrerat låssystem och det perforerade mönstret ger utmärkt dränering och överlägsen ljudabsorption, vilket gör att man slipper vattenpölar och får en tystare spelupplevelse. Golvet är dessutom lätt att flytta, har en lång livslängd med 15 års garanti och är 100% återvinningsbart.

Om Bergo Flooring

Bergo Flooring är ett svenskt familjeföretag grundat 1972, känt för sina innovativa och hållbara golvlösningar. Företaget tillverkar golvlösningar som främjar rörelse och aktivitet och riktar sig både mot barn på gräsrotsnivå och eliten. All tillverkning sker i Anderstorp, Sverige. Bergo Flooring har alltid satt kundernas behov i främsta rummet och strävar efter att skapa de bästa partnerskapen på alla nivåer i värdekedjan.

Tess Sjödin
tess.sjodin@flooring.se