Förlängt samarbete för fler utomhusbasketplaner i Sverige

Svensk Basket och Bergo Flooring förlänger sitt framgångsrika samarbete i ytterligare tre år för att bygga fler utomhusbasketplaner runt om i Sverige. Hittills har samarbetet lett till att cirka 40 nya planer har anlagts, vilket skapat platser där barn och ungdomar kan mötas, vara aktiva och utveckla sitt intresse för basket.

– "Genom att bygga fler utomhusbasketplaner runt om i Sverige skapar vi platser där ungdomar kan mötas, vara aktiva och utveckla sitt intresse för basket," säger Mats Elsnitz, verksamhetsutvecklare på Svensk Basket.

En bild som visar sport, person, utomhus, idrott

Automatiskt genererad beskrivning
Foto: Svenska Basketförbundet

Bergo Flooring’s sportgolv Bergo Ultimate är särskilt framtaget för utomhusbruk. Golvet, som är godkänt av det internationella basketbollförbundet FIBA, erbjuder rätt studs, friktion och svikt. Dessutom är det enkelt att installera utan lim eller skruv och kan läggas på de flesta hårda ytor.

– "Det är en ära att samarbeta med Svensk Basket som jobbar i linje med våra värdegrunder. Vi vill främja rörelse och genom att leverera ett golv till en spelplan som monteras på bara några timmar hoppas vi att fler ska kunna upptäcka möjligheterna till spontanidrott. Och basket är en fantastiskt rolig sport!" säger Peder Ståhl, projektansvarig för Sport på Bergo Flooring.

Genom spelformen 3x3 blir basket ännu mer tillgängligt då det kan spelas på små ytor nästan var som helst. Svensk Basket och Bergo Flooring siktar på att bygga fler planer, rusta upp befintliga och ta sporten till oväntade platser i samarbete med kommuner, föreningar och fastighetsägare.

– " Basket är en fantastiskt rolig och inkluderande sport. Vårt mål är att basket 3x3 ska vara mer tillgängligt i samhället för så många som möjligt. För att nå det målet, underlättar det att ha en partner som Bergo Flooring, som är lyhörda och levererar golv med hög kvalitet och flexibilitet. " avslutar Mats Elsnitz.

Om Svenska Basketbollförbundet

Svenska Basketbollförbundet (SBBF) grundades 1952 och har till uppgift att främja och utveckla basketbollidrotten och göra den tillgänglig för alla i Sverige. Förbundet skall stimulera elitverksamheten likväl som bredd-, skol- och ungdomsverksamhet samt verka för utbredningen av spontanbasket. Förbundet skall företräda Svensk Basket i utlandet och på ett aktivt sätt verka för ökad internationalisering.

Om Bergo Flooring

Bergo Flooring är ett svenskt familjeföretag grundat 1972, känt för sina innovativa och hållbara golvlösningar. Företaget tillverkar golvlösningar som främjar rörelse och aktivitet och riktar sig både mot barn på gräsrotsnivå och eliten. All tillverkning sker i Anderstorp, Sverige. Bergo Flooring har alltid satt kundernas behov i främsta rummet och strävar efter att skapa de bästa partnerskapen på alla nivåer i värdekedjan.

Presskontakter:

Svenska Basketbollförbundet, Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, +46 (0)70 676 45 20

Bergo Flooring, Peder Ståhl, peder.stahl@flooring.se +46 (0)70 591 61 07

Snabbfakta