Sopberg blir sportbanor i Finland

​Bergo Flooring har producerat multifunktionella golvplattor sedan 1972 och är originalet inom denna nisch. Nu lanserar man även ett miljösmart alternativ. Det finns nationella mål om ökad återvinning, och som ett viktigt steg i Bergo Floorings miljöengagemang har man tagit fram en produktserie av 100% återvunnet material. Man menar att ingen plastdetalj skall ha tillverkats i onödan. Därför tillverkar nu Bergo Flooring golv av den kasserade och återvunna plasten. Företagets produkter är väl beprövade och ca 70% går på export. Nu fokuseras marknadskrafterna på prioriterade länder och inom 5 utvalda kundsegment; Home/DIY, Public, Sport, Event samt Marine. Första större exportordern av det återvunna materialet går nu till Finland, som beställt sport- och tennisbanor till flera olika anläggningar.

”Fantastiskt kul att Bergo Flooring kan bidra till minskat sopberg i Sverige och med detta kunna förse världen med produkter, som kommer att glädja många människor under lång tid. Livslängden är enorm, exempelvis ligger golvet på Siljaline sedan snart 25 år, som är det mest extrema man kan utsätta en golvyta för” Säger Eric Anderzon, VD för Bergo Flooring. ”Vi har rönt jättestor uppmärksamhet med ECO-serien, inte minst hos kommuner som nu ökar sin attraktivitet och bygger spontanidrottsplatser åt sina invånare. Vi har stora offerter som ligger för avslut, och varje order kommer ju att bidra till en mer hållbar och lite bättre värld” avlutar Eric.

Fakta om Bergo Flooring:

Världsmarknadsledande inom multifunktionella golvplattor.

Huvudkontor och all produktion i Anderstorp.

Ägs till lika delar av Reine Johansson och Eric Anderzon, VD.

Omsättning 2013; 32,2 mkr.

Budget 2014; 40 mkr