Bokslutskommuniké 1 september 2005 – 31 augusti 2006 för Bergs Timber AB (publ)

Sammanfattning - Nettoomsättningen uppgick till 585,0 (374,3) Mkr, rörelseresultatet blev 42,3 (11,7) Mkr vilket gav ett resultat efter finansiella poster med 38,8 (8,7) Mkr. - Resultat efter skatt blev 28,0 (8,4) Mkr vilket gav ett resultat per aktie med 4,11 (1,24) kronor per aktie. - Den väsentliga resultatförbättring som skett under räkenskapsåret jämfört med föregående år beror i huvudsak på en bättre råvarutillgång och därmed en ur kostnads och anskaffningssynpunkt gynnsammare råvarusammansättning. - Väsentligt förbättrad prisbild på levererade trävaror för fjärde kvartalet i jämförelse med de tidigare kvartalen detta år. - Styrelsen föreslår en ökad utdelning till 0,50 (0,25) kronor per aktie. Koncernens verksamhet Bergs Timber producerar och säljer sågade och vidareförädlade trävaror med fokus på kundanpassning. Produktionen sker i tre sågverksanläggningar, belägna i Mörlunda, Orrefors och Järnforsen. Vid samtliga anläggningar, som ligger inom ett avstånd på 8 mil, finns hyvlerier för vidareförädling. Den samlade produktionskapaciteten uppgår till ca 300 000 m³ sågade trävaror, varav mer än hälften vidareförädlas. Av trävarorna exporteras mer än 80 procent, främst till Storbritannien, Holland, Danmark, Tyskland, Irland, USA och Mellanöstern. Biprodukter från produktionen säljs till massa- och spånskiveindustrin samt som bränsle. Timmerråvaran anskaffas i huvudsak från områdena kring koncernens tre sågverk, men denna anskaffning kompletteras med import av timmer samt uttag från egna skogsfastigheter. Koncernen äger egen skogsmark uppgående till ca 2 300 hektar. Företaget är ett komplett skogsserviceföretag som genomför allt från rådgivning gentemot skogsägare till slutavverkningsarbete. Moderbolaget Bergs Timber AB (publ) är sedan 1984 noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget noteras idag på Nordic Small Cap, materials. Nettoomsättning och resultat för räkenskapsåret Bergs Timber uppnådde under räkenskapsåret en nettoomsättning om 585,0 (374,3) Mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 38,8 (8,7) Mkr. Ökningen av nettoomsättningen beror i huvudsak på förvärvet av Orrefors Sågverks AB den 21 april 2005 men också på en ökad försäljning och ökad produktion hos övriga produktionsenheter. Den väsentliga resultatförbättring som skett under räkenskapsåret jämfört med motsvarande period föregående år beror i huvudsak på en bättre råvarutillgång och därmed en ur kostnads och anskaffningssynpunkt gynnsammare råvarusammansättning. Samt en positiv marknadsutveckling för våra sågade trävaror. Nettoomsättning och resultat för fjärde kvartalet Bergs Timber uppnådde under fjärde kvartalet en nettoomsättning om 122,3 (127,8) Mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 11,0 (14,5) Mkr. Den minskade nettoomsättningen för fjärde kvartalet i jämförelse med motsvarande period föregående år, beror på minskade utleveransvolymer kopplade till färre produktionsdagar denna sommar i jämförelse med förra sommaren. Även igångkörningen efter investeringen i råsortering/justerverk i Orrefors har haft en negativ påverkan på producerad volym detta kvartal. Däremot har prisbilden för utlevererade trävaror förstärkts kraftigt det senaste kvartalet i jämförelse med tredje kvartalet. I fjärde kvartalet förra året gjordes en omvärdering av den växande skogen i enlighet med IAS 41, vilket påverkade resultatet positivt med 6,4 Mkr. Med beaktande av detta har det även skett en förstärkning av resultatet detta kvartal i jämförelse med fjärde kvartalet förra året. Likviditet och investeringar Likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick i koncernen till 24,5 (0,9) Mkr, vartill kommer outnyttjade checkkrediter och beviljade lån om 64,0 (35,9) Mkr. Därutöver finns beviljade leasing ramar på 45 Mkr för ny hyvellinje och staplarfunktion efter klentimmerlinjen i Mörlunda samt för truckar och lastmaskiner. Under räkenskapsåret har ett antal investeringar genomförts som totalt uppgår till 42,4 Mkr, bland större investeringar är ombyggnad av flishanteringen på sågen i Järnforsen 4,0 Mkr, ombyggnad av råsortering/justerverk 20,4 Mkr (pågående) i Orrefors, ny staplarfunktion efter klenlinjen i Mörlunda 2,7 mkr (pågående) och ny hyvellinje i Mörlunda 4,6 mkr (pågående). Ombyggnaden av råsortering/justerverk i Orrefors är beräknad till drygt 20 Mkr och ombyggnationerna i Mörlunda till cirka 50 Mkr. Försäljning skogsfastigheter Sedan en tid tillbaka har koncernen haft drygt 300 ha av koncernens skogsmark till salu, vilket motsvaras av cirka 11 procent av koncernens skogsvolym . Det finns i dagsläget inga planer på att sälja mer skogsmark än vad detta innebär. Försäljningen beräknas ge en reavinst på cirka 5 Mkr och affärerna förväntas att slutföras under innevarande kvartal. Organisationsförändring Åke Bergh koncernchef och VD för moderbolaget Bergs Timber AB (publ) övertar från och med 2006-10-06 även ansvaret för dotterbolaget Bergs Timber Mörlunda AB. Framtidsutsikter Marknaden för sågade trävaror fortsätter att se stabil ut. En fortsatt hög konsumtionsnivå i Europa tillsammans med en gynnsam lagersituation i Sverige såväl som i Finland är tecken på detta. Det kommer även signaler om minskad produktion i Österrike beroende på råvarubrist. Även rapporter om minskade avverkningar i Ryssland påverkar trävaruproduktionen negativt hos våra konkurrenter vilket skapar fortsatt goda förutsättningar för en stark marknad för det sågade virket. Ett orosmomentet är det svaga bostadsbyggandet i USA som resulterat i dramatiska prisnedgångar i USA. Man förväntar sig att nya påbörjade bostäder kommer att minska med 10,7 procent år 2006 för att fortsätta minska med ytterligare 10,6 procent under 2007. Detta har gjort att koncernen temporärt valt att lämna USA marknaden. Det kommer löpande rapporter från USA där sågverk stoppar produktionen eller minskar antal skift. Vi ser också att det kommer in Kanadensiska trävaror bland annat i Storbritannien och Belgien som normalt tidigare har exporterats till USA. En kronförstärkning i första hand gentemot dollar och pund men även till viss del gentemot euron kommer i motsvarande grad försämra vår konkurrenskraft. Avsättningen för våra biprodukter bedöms vara god med möjlighet till vissa prisförstärkningar. Marknaden för bränslesortimenten är, inte minst tack vare höga olje- och el priser, fortsatt stabil. Efter förhandlingar med de stora massatillverkarna har även priset ökat för cellulosaflisen och är idag uppe på drygt samma nivå som gällde innan stormen Gudrun. Behov finns att avverkningarna ska komma igång i vårt normala fångstområde efter det att upprensningen skett av stormfällningarna efter stormen Gudrun. Det som nu bidrar till att avverkningarna har börjat komma igång av i första hand granskog, är i många fall föranlett av de stora barkborreangreppen. Avvecklingen sker successivt av de liggande terminallagren dock i en lägre takt än förväntat beroende på de tvingande avverkningarna av angripen granskog. Koncernen hade den sista augusti cirka 240 000 m³fub timmer i lager vilket motsvarar knappt ett halvt års förbrukning. Råvaruprisutvecklingen är stigande och då framförallt på talltimmer. De prislistor som togs fram under augusti månad ligger på en något högre nivå än motsvarande prislistor innan stormen. Koncernen avstår från att lämna en mera preciserad vinstprognos för räkenskapsåret 2006/07. Förslag till utdelning Styrelsen har beslutat att föreslå bolagsstämman en utdelning om 0,50 kronor per aktie. Detta innebär en ökning med 0,25 kronor per aktie i jämförelse med förra året. Bolagsstämma och årsredovisning Årsredovisningen för räkenskapsåret 2005/06 kommer att utsändas till aktieägarna i början av januari 2007 och finns då också tillgänglig på bolagets kontor i Mörlunda samt på www.bergstimber.se. Bolagsstämman kommer att hållas den 25 januari 2007, kl. 14.00 i Målilla. Rapportperioder för räkenskapsåret 2006/07. - Tremånadersrapport september-november, den 25 januari 2007 - Halvårsrapport september-februari, den 19 april 2007 - Niomånadersrapport september-maj, den 29 juni 2007 - Bokslutsrapport för helåret september – augusti 2006/07, den 5 oktober 2007. Redovisningsprinciper Föreliggande kvartalsrapport har upprättats enligt IAS 34 Delårsrapportering, vilket är i enlighet med de krav som ställs i Redovisningsrådets rekommendation RR 31 Delårsrapporter för koncerner. Från och med 2005 skall samtliga noterade bolag inom den Europeiska Unionen upprätta sin koncernredovisning enligt International Financial Reportings Standards (IFRS) och jämförelseuppgifterna skall omräknas i enlighet med de nya principerna. De redovisningsprinciper som tillämpas i denna kvartalsrapport är de som beskrivs i redovisningsprinciperna i 2004/05 års årsredovisning beaktande de där beskrivna ändringarna som införandet av IFRS innebär. Effekterna av omräkning av jämförelsetal avseende resultatet för räkenskapsåret 2004/05 och rapportperioden juni-augusti 2005 samt eget kapital vid räkenskapsårets slut framgår av uppställningen i slutet av bokslutskommunikén. [REMOVED GRAPHICS] Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning (eliminerat för koncernintern försäljning av timmer och frakttjänster) uppgick under räkenskapsåret till 185,4 (218,7) Mkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5,7 (3,0) Mkr. Moderbolagets likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick per balansdagen till 15,7 (0,6) Mkr. Det justerade egna kapitalet uppgick per balansdagen till 140,8 (143,3) Mkr, vilket ger en soliditet på 68,4 (54,0) procent. Vid upprättande av bokslutskommunikén för moderbolaget har Redovisningsrådets rekommendation RR 32 tillämpats. Moderbolaget bedrev t o m 2006-05-01 sågverksrörelsen i Mörlunda. Denna verksamhet är nu överförd till ett av koncernens dotterbolag. Moderbolaget bedriver nu enbart inköpsverksamhet för två av koncernens sågverk samt att verkställande direktör och ekonomichef för koncernen är anställda i moderbolaget. Ytterligare information avseende rapporten kan lämnas av verkställande direktör Åke Bergh på telefonnummer 0495-24 55 00. Mörlunda den 6 oktober 2006 Åke Bergh Verkställande direktör Adress mm Bergs Timber AB (publ), org.nr: 556052-2798, Bergs väg 13, 570 84 Mörlunda, telefon 0495-24 55 00. Mer information om vår verksamhet går att finna på vår hemsida under adress www.bergstimber.se