Delårsrapport 1 september 2010 – 28 februari 2011 för Bergs Timber AB (publ)

-----------------------------------------------------------

Delårsperioden (1 september 2010 – 28 februari 2011)

-          Nettoomsättningen uppgick till 401,8 (380,2) Mkr, rörelseresultatet blev -22,8 (10,5) Mkr vilket gav ett resultat efter finansiella poster med -29,1 (6,0) Mkr.

-          Resultat efter skatt blev -21,4 (4,9) Mkr vilket gav ett resultat per aktie efter skatt med -3,10 (0,70) kronor. Eget kapital per aktie uppgår till 35,94 (36,51) kronor.

-          Det försämrade resultatet beror främst på ökade råvarukostnader och en nedskrivning med 9,6 Mkr av lager av sågade trävaror utifrån sortimentsfördelning, där värdering skett till verkligt värde.

-          Resultatet har påverkats av redovisade valutakursdifferenser med 9,9 (4,5) Mkr, försäkringsersättningar 0,5 (0) Mkr och marknadsvärdering av elderivat 1,4 (0) Mkr.

-          Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -7,8 (30,5) Mkr.

-          Produktionen av sågade trävaror har minskat  med 2  procent vilket till viss del förklaras av en efterfrågeanpassad produktionsnivå främst under andra kvartalet som innebar ett ökat semesteruppehåll vid jultid.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andra kvartalet (1 december 2010 – 28 februari 2011)

-          Nettoomsättningen uppgick till 186,6 (164,7) Mkr, rörelseresultatet blev -21,6 (-0,6) Mkr vilket gav ett resultat efter finansiella poster med -25,2 (-3,0) Mkr.

-          Resultat efter skatt blev -18,6 (-2,2) Mkr vilket gav ett resultat per aktie efter skatt med -2,70 (-0,32) kronor.

-          Det försämrade resultatet beror främst på försämrade marginaler vid försäljning av sågade trävaror. Där det i jämförelse med samma period föregående år har påverkats både av minskade försäljningspriser på trävaror och ökade råvarukostnader.

-          Resultatet har påverkats av redovisade valutakursdifferenser med 5,5 (6,4) Mkr.

-          Produktionen av sågade trävaror har minskat med 9 procent

För att stärka bolagets finansiella ställning och  realisera dolda värden har styrelsen fattat beslut om att avyttra knappt en tredjedel av koncernens skogsmarks-innehav.

Bergs Timber AB (publ), org.nr: 556052-2798, Bergs väg 13, 570 84 Mörlunda, telefon 0495-24 55 00.

Koncernens verksamhet
Bergs Timber producerar och säljer sågade och vidareförädlade trävaror med fokus på kundanpassning. Produktionen sker i tre sågverksanläggningar, belägna i Mörlunda, Orrefors och Järnforsen samt i träskyddsföretaget Bitus. Vid samtliga koncernens sågverksanläggningar finns hyvlerier för vidareförädling och alla anläggningar ligger inom ett avstånd på 9 mil. Den samlade sågverksproduktionen uppgår till ca 330 000 m³ sågade trävaror, varav mer än hälften vidareförädlas. Bitus träskyddsbehandlar ca 150 000 m³ per år. Av trävarorna exporteras mer än 80 procent, främst till Storbritannien, Nederländerna, Danmark, Belgien, Tyskland, Frankrike och Mellanöstern/Nordafrika. Biprodukter från produktionen säljs till massa- och spånskiveindustrin och i allt högre utsträckning som bränsle ifrån våra bränsleterminaler. Timmerråvaran anskaffas i huvudsak från områdena kring koncernens tre sågverk, kompletterat med uttag av timmer från egna skogsfastigheter samt ett mindre inslag av import. Koncernen äger egen skogsmark uppgående till ca 2 000 hektar. Koncernen är genom Bergs Skog AB ett komplett skogsserviceföretag som genomför allt från rådgivning gentemot skogsägare till slutavverkningsarbete. Moderbolaget Bergs Timber AB (publ) är sedan 1984 noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget noteras idag på Nasdaq OMX Nordiska börs Stockholm Small Cap, materials.

Nettoomsättning och resultat för delårsperioden (1 september 2010 -  28 februari 2011)
Bergs Timber uppnådde under delårsperioden en nettoomsättning om 401,8 (380,2) Mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -29,1 (6,0) Mkr. Nettoomsättningen har påverkats positivt av högre försäljningspriser på levererade trävaror men även på en ökad försäljning av biprodukter.

Det försämrade resultatet beror främst på försämrade marginaler vid försäljning av sågade trävaror och en nedskrivning med 9,6 Mkr av lager av sågade trävaror utifrån sortimentsfördelning, där värdering skett till verkligt värde. De minskade marginalerna är hänförliga till ökade råvarukostnader i jämförelse med motsvarande period föregående år.

Resultatet har påverkats positivt avseende redovisade  valutakursdifferenser 9,9 (4,5) Mkr, marknadsvärdering av elderivat 1,4 (0) Mkr och erhållen försäkringsersättning 0,5 (0) Mkr.

Produktionen av sågade trävaror har minskat  med 2 procent vilket till viss del förklaras av en efterfrågeanpassad produktionsnivå främst under andra kvartalet som innebar ett ökat semesteruppehåll vid jultid.

Försäljningsvolymen av sågade trävaror har minskat med 1 procent och försäljningspriserna på levererade trävaror har ökat med 3 procent under delårsperioden i jämförelse med samma period föregående år.

Nettoomsättning och resultat för andra kvartalet (1 december 2010 -  28 februari 2011)
Bergs Timber uppnådde under första kvartalet en nettoomsättning om 186,6 (164,7) Mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -25,2 (-3,0) Mkr. Nettoomsättningen har påverkats negativt av lägre försäljningspriser på levererade trävaror. Men större volymer av levererade trävaror och en ökad försäljning av biprodukter har påverkat nettoomsättningen positivt.

Det försämrade resultatet beror främst på försämrade marginaler vid försäljning av sågade trävaror. Där de i jämförelse med samma period föregående år påverkats både av minskade försäljningspriser på trävaror och ökade råvarukostnader. Resultatet har påverkats positivt avseende redovisade  valutakursdifferenser 5,5 (6,4) Mkr.

Produktionen av sågade trävaror har minskat med 9 procent vilket förklaras av en efterfrågeanpassad produktionsnivå som innebar bl.a. ett ökat semesteruppehåll vid jultid. Försäljningsvolymen av sågade trävaror har ökat  med 15 procent och försäljningspriserna på levererade trävaror har minskat med 5 procent under kvartalet i jämförelse med samma period föregående år.

Biologiska tillgångar
Totalt innehar koncernen 2 052 hektar produktiv skogsmark med en volym stående skog om cirka 290 000 skogskubikmeter. Under delårsperioden har tillväxten överstigit avverkningarna med 0,9 Mkr. Samma period föregående år översteg dock avverkningarna tillväxten med 3,8 Mkr.  Koncernens skogsfastigheter, inkluderat den delen som är bokförd som mark, är värderade till cirka 265 (250) kronor per skogskubikmeter. För ytterligare beskrivning av värderingen av biologiska tillgångar hänvisas till årsredovisningen 2009/10. Styrelsen har fattat beslutat att avyttra  knappt en tredjedel av koncernens skogsmarksinnehav.

Likviditet, investeringar och kapitalbindning
Likvida medel uppgick i koncernen till 0,2 (0,4) Mkr, vartill kommer outnyttjade checkkrediter om 22,1 (50,7) Mkr. Därutöver finns beviljade outnyttjade garanti- och investeringsramar på cirka 13,2 Mkr. Under andra kvartalet har ett korfristigt lån på 30 Mkr lämnats från banken. Lånet förfaller till betalning den 31 augusti  2011. Lånet har används för att i huvudsak finansiera lager av rotstående skog och timmer vid industri. Utöver detta har huvudägarna familjen Bergh och Kay Nilsson lånat ut 25 Mkr som löper till 2012-06-30. För att stärka bolagets finansiella ställning och realisera dolda värden har styrelsen fattat beslut om att avyttra knappt en tredjedel av koncernens skogsmarks-innehav.

Koncernens investeringar uppgår till 7,5 (28,1) Mkr under delårsperioden, där investeringar i en ny planksortering efter såglinjen i Mörlunda  uppgår till 3,5 Mkr (totalt 14,8 Mkr nedlagt i projektet) och nytt magasin i Mörlunda som ersätter de som rasade på grund av snötyngden under februari 2010 1,6 Mkr (totalt nedlagt 8,7 Mkr).

Under delårsperioden har kapitalbindningen i lager ökat med 63,6 Mkr, där lager av trävaror har ökat med 26,8 Mkr. Lager av rotstående skog har ökat med 18,3 Mkr, förskott till leverantörer har ökat med 5,5 Mkr och lagret av timmer vid industrier har ökat med 14,3 Mkr. Kassaflödet har även påverkats negativt avseende ökade rörelsefordringar med 35,8 Mkr och positivt avseende ökade rörelseskulder med 41,8 Mkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7,8 (30,5) Mkr under delårsperioden.

Framtidsutsikter
Under det senaste kvartalet har prisnedgången som började under första kvartalet fortsatt. Skogsindustriernas exportprisindex har från ingången på räkenskapsåret till utgången av kvartal två i februari minskat vad gäller priset på furuprodukter med 11 procent och för granprodukter med 8,5 procent. Orsaken till de lägre försäljningspriserna är att det för närvarande råder obalans mellan utbud och efterfrågan samt att valutautvecklingen givit en negativ inverkan på priserna. Produktionsökningen i Sverige och våra europeiska konkurrentländer har sedan sommaren överstigit konsumtionsökningen. Under kalenderåret 2010, enligt skogsindustriernas statistik, ökade produktionen av trävaror i Sverige med 5 procent och i Finland med 17 procent i jämförelse med året dessförinnan. Under perioden januari till februari i år har däremot produktionen i Sverige och Finland tillsammans enbart ökat 1 procent. För februari enbart uppvisar statistiken en minskning med 4 procent. Lagren i producentleden i Sverige och Finland är däremot endast 8 procent högre än motsvarande tid föregående år och lagren i kundled är små, detta  inger ändå visst hopp inför framtiden om ökade försäljningspriser i lokala valutor.

Marknaderna i Nordafrika och Mellanöstern har en stor betydelse för Svensk sågverksnäring.  Under 2010 svarade dessa marknader för 22 procent av den totala trävaruexporten och hela 42 procent av furuexporten. Den nuvarande stora osäkerheten som råder med krig i Libyen och allmänt oroligt i området inger en stor osäkerhet för de olika trävarumarknadernas utveckling. Vi ser dock att efterfrågan från Egypten som är den viktigaste trävarumarknaden i Nordafrika så sakteliga kommer tillbaka. Efterfrågan i Japan kommer att öka under det närmaste året när återuppbyggnaden efter jordbävning och tsunamin kommer igång.

Byggproduktionen i Europa har endast haft en långsam uppåtgående trend och ligger fortsatt på en historiskt låg nivå. Utvecklingen i Sverige har dock varit positiv där framför allt ROT-sektorn gått starkt. I USA är byggutvecklingen och därmed prisutvecklingen på sågade trävaror fortsatt svag. Bedömningen är fortfarande att bostadsbyggandet under 2011 och 2012 kommer att växa volymmässigt, dock långsamt och från en mycket låg nivå.

Den svenska valutan gentemot euron är åter på en historiskt sett normal nivå och den tidigare valutafördelen gentemot våra utländska konkurrenter är därmed borta. Den för koncernen viktiga valutan, det brittiska pundet är nu nere på rekordlåga nivåer.

Utbudet av sågråvara är för närvarande stort. Råvarupriserna håller på att anpassa sig till de lägre trävarupriserna. Koncernens timmerprislistor justerades ner den 1 april 2011 med 5-10 procent.

Vi ser en fortsatt god efterfrågan för våra biprodukter med en positiv prisutveckling för såväl cellulosaflis som bränsleprodukter.

Information om risker och osäkerhetsfaktorer

Prisutveckling
Prisutvecklingen för trävaror styrs till stor del av hur den globala konsumtionen överensstämmer med den globala produktionen.  Råvarukostnaden är en mycket stor del av den färdiga produktens försäljningsvärde varför produkten är mycket känslig för prisförändringar av skogsråvaran. Råvaran anskaffas företrädesvis i närområdet och utbud och efterfrågan på råvaran påverkar på kort sikt prissättningen i stor omfattning.

Finansiella risker
Bergs Timber är exponerad för finansiella risker, vilka huvudsakligen är relaterade till valuta i samband med försäljning av exportaffärer och ränterisker i samband med likviditets- och skuldhantering. Normalt säkras 50-75 procent av förväntat valutaflöde för de närmaste sex månaderna. Sedan hösten 2008 har valutaflöden i euro till 50-75 procent säkrats för tolv månader framåt.

För en fullständig redogörelse av identifierade risker samt företagets arbete med att hantera dessa hänvisas till årsredovisningen 2009/10. Någon väsentlig förändring i bolagets riskbild har inte skett sedan avlämnandet av årsredovisningen.

Närståendetransaktioner
Under andra kvartalet har huvudägarna familjen Bergh och Kay Nilsson tillsammans lånat ut 25 Mkr till moderbolaget. I övrigt har inga andra transaktioner ägt rum mellan Bergs Timber och närstående som väsentligt påverkat koncernens ställning och resultat. Moderbolaget har haft närstående transaktioner med koncernens dotterbolag, i huvudsak avseende försäljning av avverkningsrätter från egna skogsfastigheter samt lednings- och administrationskostnader.

Rapportperioder

-          Delårsrapport september-maj, den 30 juni 2011.
-          Bokslutskommuniké för helåret september – augusti 2010/11, den 6 oktober 2011.

Redovisningsprinciper
Föreliggande delårsrapport har för koncernen upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och IAS 34 Delårsrapportering, och för moderbolaget i enlighet med Årsredovisningslagen. Koncernen tillämpar IFRS och tolkningsuttalande från IFRIC såsom de har godkänts av EU-kommissionen för tillämpning inom EU. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts som i den senaste årsredovisningen.

Belopp inom parentes avser värden för samma period föregående räkenskapsår om inte annat anges.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Bergs Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/ eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 april 2011 klockan 12.00.

Ytterligare information avseende delårsrapporten kan lämnas av verkställande direktör Åke Bergh på telefonnummer 0495-24 55 00.